Weekendje Schier
Van Zaterdag, 4. Mei 2019 -  08:00
Tot Zondag, 5. Mei 2019 - 17:00

Nog een goede 2 weken en we gaan naar Schiermonnikoog!
We hebben tot nu toe 16 deelnemers. Dat is een groep die zich kan meten aan landelijke verenigingen zoals peddelpraat en ooit de NKB. Geweldig!
Echter, ook zo veel dat de inschrijving gesloten is voor onervaren zeevaarders, in verband met het aantal beschikbare begeleiders.

Hopelijk gaat het weer meewerken en krijgen we een prachtig weekend. Ik zal in elk geval de camping op de hoogte brengen.

De bedoeling is als volgt:
Zaterdag 4 Mei verzamelen om 08.00 uur in Uitgeest. Vertrek 08.30 uur.  We gaan om 12.00 uur varen, in 1 groep van Lauwersoog in een rechte lijn, over de Brakzand bank, naar de jachthaven van Schier. Dat is ongeveer 1-1,5 uur varen. (7,5 km.) Daar binden we de kajaks op de karretjes en lopen in ganzenmars door het dorp naar de camping. Ong. 1,5 km. Aankomst rond 15.00/ 16.00.  Tenten opzetten en hopelijk van het zonnetje genieten.
Ik stel voor dat we ons eigen potje koken bij de tent, maar wie uit eten wil is natuurlijk vrij dat te doen. Het weer van zondag bepaald verder wat we gaan doen: In princiepe wil ik via het Noordzeestrand te water ( ook 1,5 km lopen) en dan buitenom langs Rif naar Engelsman plaat (7km). Op Engelsmanplaat kunnen we even pauzeren en de benen strekken. Van daar 12 km. via de vaargeul (Zoutkamper laag) naar Lauwersoog terug. We moeten bij deze optie wel vroeg opstaan!

Als er teveel wind staat kunnen we dezelfde weg als heen , ook weer terug over het Wad.

Je zult merken dat bij wat wind, de golven op het wad en in de geulen naar zee anders zijn dan op het meer en voorwaarde voor de beginnende zeekajakker is dan ook dat je goed vertrouwd bent met je boot en ook op het meer diverse keren met flinke golven hebt gevaren en je je daarbij goed voelt. Verder moet je ook qua conditie drie uur achter elkaar kunnen peddelen (rondje Spijkerboor) met een redelijk tempo om mee te kunnen komen in de groep.

Als optie bij teveel wind kunnen we ook een weekend varen op en rond het Lauwersmeer inclusief kamperen.

Uitrusting: Zeekajak met goede luiken, grijplijnen, spatzeil, zwemvest en fluitje. Kleding: longjohn en anorak.
Verder een goed karretje en spanbanden om de kajak daarop vast te sjorren.
Eten en drinken voor onderweg en op het water voor zaterdag en zondag. Een warme maaltijd en toebehoren om die klaar te maken en op te eten op de camping. Tent, matje en slaapzak voor tijd van het jaar. Stoeltje of zitmat voor op de camping. EHBO setje en indien in je bezit: vuurpijlen en/ of rooksignalen en survival bag. Verder zonnebrand, pet of hoed en zonnebril.
Zorg ervoor dat je voldoende warme kleding meeneemt en dat alle spullen die droog moeten blijven droog blijven in je boot. Eventueel in waterdichte zakken in de luiken.

Mocht je voor de eerste keer gaan kanokamperen, kan je het beste van te voren een keer proefpakken in de loods om de beste verdeling te proberen en te kijken of alles past. Er gaat meer in dan je zou verwachten.

Vragen over uitrusting of anderszins hoor ik graag.

tochtleider: Rob