De Vecht
Zondag, 30. Juni 2019, 09:00 - 17:00

Vanaf Kruising Hilversums Kanaal met de Vecht  ("De Nes")naar het zuiden, de Vecht volgend tot Oud-Zuilen, ca 18 km. Dit betekent wel geregel met auto's.

Alternatief : de deelnemers kiezen voor start inderdaad bij De Nes, en dan tot Breukelen en terug naar het startpunt.  Dat komt dan op ca 20 km.

Vanaf het startpunt vaar je linksaf de Vecht op. Na 2 km kom je bij het plaatsje Vreeland. Bij de brug is rechts een klein parkje waar je kunt pauzeren. Over de brug linksaf is een klein kruidenierswinkeltje. 2,5 kilometer voorbij Vreeland kom je door Loenen. Uitstapmogelijkheid 200 meter ten noorden van de brug bij een parkje. Een goed en betaalbaar restaurant is De Heeren. Loop langs de kerk en vervolgens rechtsaf richting de hoofdweg. Net voorbij Loenen is aan de linkerkant de Mijndense Sluis die toegang geeft naar de Drecht, die naar de Loosdrechtse Plassen voert. Je kunt hier echter niet overdragen. Op 2 km voorbij Loenen ligt Nieuwersluis. Bij de restanten van een sluis is aan de rechterkant een nieuwe kanosteiger gemaakt. Links is de militaire gevangenis, rechts bij de kanosteiger restaurant 't Stoute Soldaatje. Ongeveer 1 km voorbij Nieuwersluis kom je bij de eerste huizen van Breukelen. Hier is links ook een sluis, de Weersluis. Het is een zelfbedieningsluis met cameratoezicht. Je kunt hier ook prima overdragen. Het water aan de andere kant gaat ook naar de Loosdrechtse Plassen. Net achter de sluis is kampeermogelijkheid en er is een toilet. In Breukelen zijn geen kanosteigers. Na ongeveer 3 km vaar je Breukelen uit en zie je aan de rechterkant kasteel Nijenrode. Een stukje verder is aan de linkerkant weer een sluis met zelfbediening: Kraaienestsluis. Ook hier kun je goed overdragen. Je kunt hier via de Loosdrechtse Plassen een ronde varen.
Een ronde via de Loosdrechtse Plassen is ongeveer 4 km extra.
Van Nieuwersluis kun je naar de Vinkeveense Plassen varen. Naar de Geuzensloot (het Amsterdam Rijnkanaal oversteken) is 4 km.

tochtleider: ?