Fortenroute
Zondag, 21. Juli 2019, 09:00 - 17:00

Cancelled

Fortenroute: Een ronde van 24 km. langs Weesp, Muiden en Naarden. Een keer overdragen.

Startpunt bij Fort Uitermeer:

Verlaat de A9 (Gaasperdammerweg) bij afrit S113 in de richting Weesp en Bussum. Volg de N236 tot voorbij Weesp en sla na de brug over de Vecht linksaf. Hier is aan de linkerkant Fort Uitermeer. Je kunt bij de ingang parkeren en over de brug links bij de 's Gravelandse Vaart instappen. Bij de sluis zijn aan beide kanten goede kanosteigers, maar hier mag je geen auto parkeren (alleen op- en afladen).

Vanaf de kanosteiger bij de sluis vaar je noordwaarts naar de Vecht en hier ga je rechtsaf naar Weesp. De afstand tot de ophaalbrug in het centrum is 3,5 km. Net voor de brug is rechts aan het water restaurant Eeterij De Schalkse. Er is een goede steiger om de kant op te gaan.
Onder de brug door volg je de bocht naar rechts en je gaat onder een spoorbrug door. Even verder maakt de rivier een scherpe bocht naar links. Op 3,8 km. vanaf Weesp vaar je onder de brug van snelweg A1 door. Hier is een versmalling in verband met werkzaamheden. Er wordt een aquaduct gebouwd. Net voorbij de brug moet je rechts bij de sluis overdragen. Het is geen speciale kanosteiger. Dat is wel jammer, want soms ligt er een boot in de weg, dan is het wat krap, of je moet even verder zoeken. Aan de andere kant van de sluis is wel een goede kanosteiger. Je volgt vanaf hier de bocht naar links en je kunt even doorvaren naar het eind voor een mooi gezicht op het Muiderslot. Hier is een meertje en je kunt er goed uitstappen. Overdragen naar de monding van de Vecht en het IJmeer op varen is hier mogelijk.
Deze route gaat echter verder de zijvaart op. Dit is de 7 km. lange kaarsrechte Naarder Trekvaart. Aan het eind ga je onder een brug door en je komt bij de Vesting Naarden. Je kunt er niet omheen varen, maar je kunt wel via het grachtje door de vesting naar de andere kant varen.
Op de terugweg ga je net voor de brug van de Naarder Trekvaart linksaf. Volg de gracht om de vesting en neem de tweede zijvaart rechtsaf. Er is een bordje dat "Fortenroute" aangeeft. Je komt op de Karnemelksloot. Dit is een mooi stuk dat langs het natuurgebied Naardermeer loopt (geen toegang hier naartoe). Je blijft rechtuit varen en bij de T-kruising ga je rechtsaf de 's-Gravelandse Vaart op terug naar het startpunt. Bij het fort is restaurant "Uit en Meer".

GPS Fort Uitermeer: Lat. 52.2923, Lon. 5.0845

Tochtleider: ?