Schermerhorn/ Meijzenpolder
Zondag, 29. September 2019, 08:30 - 17:00

Mijzenpolder vanaf Schermerhorn, zondag 29 september

Voor een vooruitblik: http://www.kanoroutes.nl/nl-mijzenpolder.htm

De schatting van ca 12 km klopt redelijk.

Het is een mooi poldertje, dat ook eind september vogelrijk is: Grauwe ganzen (veel), Wulpen, veel Kieviten, en hopelijk zijn de tientallen Zilverplevieren en de honderden Goudplevieren nog net zo aanwezig als vrijdag de 20e. Langs de slootkant vaak Watersnippen, maar die laten zich pas zien als ze wegvluchten ..

En dan ook nog Buizerd en Kiekendief,Blauwe reiger, en misschien zelfs  Grote Zilverreiger.

De start is nabij de kerk van Schermerhorn. Tegenover de kerk is een restaurant, in de polder en langs de ringvaart is er geen horeca.

Daar de brug over, en meteen rechtsaf voorbij het sportterrein. Na ca 100m meter links een instapsteigertje.

Parkeren kan goed bij het sportterrein, mogelijk is ook het damestoilet daar beschikbaar.

Het eindpunt wordt het steigertje rechts, maar dan eerst nog een tocht door dit poldertje.  De routebeschrijving van bovengenoemde website klopt, maar goed kijken waar en wanneer je een zijsloot ingaat is nodig. In deze doolhof van slootjes kan als je eenmaal verkeerd kiest een kompas nodig zijn hebben we gemerkt.

Vanaf de kanosteiger bij Schermerhorn rechtuit de polder in. Als het goed is is na ca 200 m weer een doorvaart mogelijk. Vorige week werd daar aan een duiker gewerkt, maar er is beloofd dat snel af te ronden.

Bij de tweede zijvaart rechtsaf onder de brug door. (Let op de witte houten brug over de ringvaart links. Net als de kerk een prima oriëntatiepunt als verdwalen toch gebeurd is. )

Bij de boerderij is een splitsing, houd links aan. Steeds rechtuit om het boerenerf heen varen. Er zijn een paar lage bruggetjes.

Bij een viersprong rechtuit. Bij de dan volgende T-splitsing linksaf en daarna gelijk rechtsaf. Overdragen nabij het gemaal naar de Ringvaart en dan rechtsaf en steeds rechts aanhouden tot je terug bent bij het startpunt.

TIMING

Startpunt bij Schermerhorn.

• Verzamelen Meldijk om 8.30,
  • Rijden om 9.00,
  • Startpunt om 9.30,
  • Varen om 9.45,
  • en dan ca 3 uur varen,
  • Half uur pauze,
  • Eindpunt om 13.15,
  • Auto's geladen om 13.45,
  • Weer bij Loods om 14.15.

tochtleider: Jaap Hoogland