Simonszand
Zondag, 28. Juli 2019, 08:00

Simonszand 28 juli 2019

Alhoewel je (helaas) niet meer mag kamperen op Simonszand is een dagbezoek gelukkig nog wel mogelijkheid. Tijdens het bezoek aan Simonszand kan je genieten van de weidsheid van de zee en de natuur. Verder weg van land en beschaving dan op Simonszand is bijna niet mogelijk in Nederland.

De tocht blijft op de Waddenzee zodat er bij normaal weer geen echte zeecondities zullen zijn. In ieder geval kiezen we een route die dat mogelijk maakt. Daarom is de tocht bij rustig weer geschikt voor de beginnende zeevaarder (dit ter beoordeling van de vaarleider) die een volledige zee-uitrusting heeft en die de reddingsoefeningen heeft geoefend.

De afstand is ca. 40 km vv. Dat lijkt meer dan het is, want we varen met een beetje  stroom mee. Maar een goede basisconditie is absoluut een voorwaarde.

Boven windkracht 5 gaat de tocht niet door. Mogelijk kunnen we in dat geval een alternatieve tocht varen: bijvoorbeeld op het Lauwersmeer of naar Engelsmanplaat. Maar andere bestemmingen zijn ook mogelijk. Dit in overleg met de leden die zich hebben aangemeld.

Het is nodig om een stuk met de kano te lopen. Daarom is het noodzakelijk dat je een kanokar meeneemt!

Getij:

• HW Lauwersoog: 7.40h en 20.00h
  • daarvan afgeleid HW Noordpolderzijl: ca. 8.10h en 20.30h

Uitrusting: zoals omschreven op de website bij UITRUSTINGS-EISEN-ZEETOCHTEN

Het vaarplan is:

• 8.00uur: Verzamelen in Noordpolderzijl.
  • Omkleden en met je kanokar naar de haven lopen
  • We vertrekken om 9.00h vanuit Noordpolderzijl.
  • Vandaar is het 2-2,5uur uur varen naar Simonszand, dus komen we daar omstreeks 11.30h aan.
  • Daar hebben we een uitgebreide pauze voor lunch, stukje wandelen, middagdutje, fotograferen, boek lezen, noem maar op.
  • Vanaf 14.30h zouden we terug kunnen varen omdat de getijstroom dan weer is gekeerd. Omdat we dan te vroeg in Noordpolderzijl aankomen omdat het water dan te laag is om de haven in te varen vertrekken we pas om 16.00h voor aankomst in Noordpolderzijl omstreeks 18.30h
  • Dan nog naar huis rijden: dus reken er niet op dat je thuis kunt mee-eten. Handiger/gezelliger is het om gezamenlijk ergens in Groningen uit eten te gaan en daarna naar huis te rijden

Voor de heenreis kan je kiezen uit 2 mogelijkheden:

• OF je vertrekt op zondag 28 juli voor dag en dauw om 5.30h (2.30 uur rijden vanaf Uitgeest)
  • OF je vertrekt op zaterdag 27 juli (verzamelen 18.30h) vanaf de Meldijk en kampeert in Noordpolderzijl. (Zelf kamperen we liever in Eenrum bij de NTKC om 's-morgens in een half uur naar Noordpolderzijl te rijden. Daar ben je uiteraard ook welkom als je wilt)

tochtleider: René