De Vier van Schier
Zondag, 15. September 2019, 08:00 - 17:00

Deze tocht voert ons van Lauwersoog over de Waddenzee en via het wantij naar de prachtige Vierde Slenk (zie foto) van Schiermonnikoog. Daar kunnen we bij hoogwater een stuk invaren en zoeken we een geschikte plek voor een pauze.

Niet te lang na hoogwater vertrekken we weer richting Lauwersoog.

Deze tocht is een unieke kans om een eb- en vloedkreek, zoals de vierde slenk, te bevaren. Dit omdat je er in het broedseizoen niet in mag varen.

Getij Lauwersoog: Hoogwater 12.16 uur ; laagwater 18.41uur

Afstand: ca. 25 km vv.

De tocht is bedoeld voor zeekanoërs. Ook beginnende zeekanoërs kunnen mee als het weer daarvoor rustig genoeg is. Dit ter beoordeling van de tochtleider.

Een goede basisconditie is absoluut een voorwaarde. Het is dan al half september en daardoor denk ik dat je, als je de hele zomer door regelmatig voldoende afstanden hebt gevaren, wel genoeg conditie zult hebben. Gezien de nauwe timing op het wantij (beetje spannend; dat wel) moeten we een normaal vaartempo van 6km/uur toch zeker 1,5 uur kunnen volhouden. Treuzelaars kunnen veroorzaken dat we op het wantij de kanokarretjes moeten gebruiken.

Timing:

verzamelen Meldijk: 5.30uur
Vertrek Meldijk: 6.00uur
Aankomst Lauwersoog: ca. 8uur
Na omkleden en parkeren auto start van de tocht:  9.00uur
Terug in Lauwersoog: tussen 14.00-15.00 uur
Terug in Uitgeest: op z'n vroegst 18.00uur

Voor diegene die niet van vroeg opstaan houdt is er de optie om een dag eerder naar Lauwersoog af te reizen en te kamperen op "Camping Lauwersoog".
Deze camping ligt op slechts ca. 5 minuten rijden van ons instappunt.

Algemeen

Boven windkracht 5 gaat de tocht niet door. In dat geval kunnen we  een alternatieve tocht varen: Bijvoorbeeld een rondje om het eiland Tiengemeten in het Haringvliet. Of naar andere bestemmingen die bij het voorspelde weer uitvoerbaar zijn.

Misschien is het nodig om een stukje met de kano te lopen. Daarom is het noodzakelijk dat je een kanokar in je kano meeneemt!

Uitrusting: zoals omschreven op de website bij UITRUSTINGS-EISEN-ZEETOCHTEN

tochtleider: René