Balgzand

Op zondagochtend 24 juni gingen we naar Den Helder voor een eenvoudig tochtje op het Balgzand. Rob was de leider van deze tocht, die vanaf aanlegplek "Het Kuitje", vlak naast de marine, van start ging. Het is een tocht die met laag water het leukst is, want dan vaar je tussen banken door. En die banken liggen vol met óf oesters, of zeehondjes.

KLIK op de foto om de hele serie te bekijken

Afgezien van de moeilijke instap (het begon heel glibberig en aflopend) was het een fijn tochtje en helemaal geschikt voor beginnende zeevaarders (Jaap Hoogland had hier zijn vuurdoop op zee). Vanaf de start gingen we naar het noordwesten tot vrij dichtbij de veerboten, en daarna terug op koers 150 (zuid-zuidoost) om een bank heen. Texel leek zo dichtbij...

De zeehonden dit keer waren van het soort "gewone zeehond". Deze zijn een stuk kleiner dan de grijze, vooral de mannetjes. Lepelaars, zee-eenden, aalscholvers natuurlijk en kokkels (voor recept info Rob). Op de terugweg eerst weer naar noord-noordwest ("330" op het kompas) met wind tegen (beetje) en stroom tegen (beetje). Daarna werden we keurig weer thuisgebracht door de aantrekkende stroming.

Peter

De jongste instapper ooit

Gisteravond werden we verrast met de jongste instapper ooit, haar naam is Janneke, 8 maanden oud.
Trots geshowd door moeder Nienke.

Kanotocht Lisse - 15 april 2018

Klik op de foto voor de hele serie

Foto's & tekst: Johan

Met z’n zessen rijden we naar Lisse waar we de kano’s weer afladen. De instap is inderdaad hoog maar zonder problemen komen we allemaal droog in de kano te zitten. Vanaf onze instapplek gaat het linksaf de Haarlemmer ringvaart op. Na een kort stuk gaan we linksaf de Lisserbeek in. Handig de namen staan bij de sloten vermeld. Foutgaan is op deze manier bijna onmogelijk. Langs de Lisserbeek liggen veel boten waarvan de meeste wel een opknapbeurt gebruiken kunnen.

Na een tunneltje onder de weg komen we in een weidser landschap dat vlak langs de Keukenhof voert. De lucht is inmiddels opengebroken en in de zon varen we verder richting de Keukenhof. Hier is het een drukte van belang. Naast de bloemen komen wij kanoërs op heel wat foto’s terecht. De poging om de Keukenhof binnen te varen geven we op. Het bruggetje waar we onderdoor moeten is wel heel erg laag. Een stuk verderop meren we even af bij een weiland waar we lunchen.

Even verder gaan we linksaf de Leidsevaart in. De aanwijzingen voor de route die we meegekregen hebben kloppen goed. Sowieso kan is verdwalen hier niet zo makkelijk. Na een eind de Leidsevaart afgevaren te hebben gaan we weer linksaf het Mallegat in. Dit stuk van de route is erg leuk door de bollenvelden die in bloei staan. De geur is bedwelmend. We komen ook nog langs een kanosteiger die vlak bij een parkeerterrein ligt, dit ziet er uit als een mooie plaats om in te stappen (Romijnstraat 42 – Lisse mocht je deze route willen varen). Via de ringsloot gaan we slingerend weer terug richting Lisse. Na een rechtsaf komen weer terug bij ons startpunt. Na wat uitstap perikelen staan we allemaal weer droog op de kant en gaan we terug naar Uitgeest.