De jongste instapper ooit

Gisteravond werden we verrast met de jongste instapper ooit, haar naam is Janneke, 8 maanden oud.
Trots geshowd door moeder Nienke.

Kanotocht Lisse - 15 april 2018

Klik op de foto voor de hele serie

Foto's & tekst: Johan

Met z’n zessen rijden we naar Lisse waar we de kano’s weer afladen. De instap is inderdaad hoog maar zonder problemen komen we allemaal droog in de kano te zitten. Vanaf onze instapplek gaat het linksaf de Haarlemmer ringvaart op. Na een kort stuk gaan we linksaf de Lisserbeek in. Handig de namen staan bij de sloten vermeld. Foutgaan is op deze manier bijna onmogelijk. Langs de Lisserbeek liggen veel boten waarvan de meeste wel een opknapbeurt gebruiken kunnen.

Na een tunneltje onder de weg komen we in een weidser landschap dat vlak langs de Keukenhof voert. De lucht is inmiddels opengebroken en in de zon varen we verder richting de Keukenhof. Hier is het een drukte van belang. Naast de bloemen komen wij kanoërs op heel wat foto’s terecht. De poging om de Keukenhof binnen te varen geven we op. Het bruggetje waar we onderdoor moeten is wel heel erg laag. Een stuk verderop meren we even af bij een weiland waar we lunchen.

Even verder gaan we linksaf de Leidsevaart in. De aanwijzingen voor de route die we meegekregen hebben kloppen goed. Sowieso kan is verdwalen hier niet zo makkelijk. Na een eind de Leidsevaart afgevaren te hebben gaan we weer linksaf het Mallegat in. Dit stuk van de route is erg leuk door de bollenvelden die in bloei staan. De geur is bedwelmend. We komen ook nog langs een kanosteiger die vlak bij een parkeerterrein ligt, dit ziet er uit als een mooie plaats om in te stappen (Romijnstraat 42 – Lisse mocht je deze route willen varen). Via de ringsloot gaan we slingerend weer terug richting Lisse. Na een rechtsaf komen weer terug bij ons startpunt. Na wat uitstap perikelen staan we allemaal weer droog op de kant en gaan we terug naar Uitgeest.

Schoonmaakdag loods - 2018-04-07

Foto's: Tiny

Wat ruikt het ontzettend schoon overal in het botenhuis: in de kleedkamers, in de douches, in de toiletten, in de kantine en niet te vergeten in de aller-donkerste hoekjes van de keukenkastjes. Het lijkt ook wel of er geen glas meer in de ramen zit. Kortom: we kunnen er weer een jaartje tegen.

Zo met z'n allen is het snel klaar, zo snel dat we na het eten van de broodjes nog tijd over hadden om nog een rondje te varen op het meer.

Bedankt allemaal!

Tiny

Ballonvaart: trekking loten # 4 april 2018

Woensdagavond vond de trekking plaats van de ballonvaart.

Van de organisatie Nederland Schoon had de KVU twee ballontickets gewonnen.

De tickets hebben we verloot onder de deelnemers van de landelijke opschoondag. Henk had voor de trekking een heuse zwarte hoge hoed meegenomen. Gelukkig sprongen er geen witte konijnen uit.

Lootjes erin, Henk geblinddoekt en tweemaal trekken. Gilbert was bereid om de winnaars aan te kondigen en ja als eerste werd getrokken Annet en als tweede Robert. Uiteraard willen wij de verhalen lezen en de foto’s zien van hun belevenis met de ballon.

foto's: Theo

2018-03-24 Opschoondag Alkmaardermeer

OPSCHOONDAG 2018
24 Maart heeft de KVU haar openingstocht ingezet in het kader van de Nationale Opschoondag.
TAART
Bij de briefing van tevoren merkte de voorzitter op dat er wel minder gevonden zou worden dan vorig jaar, omdat er toch onmogelijk in één jaar tijd alweer zoveel afval in het meer terecht zou kunnen komen. De stemming zat er direct goed in, mede dankzij de heerlijke taart van banketbakker Putter, beschikbaar gesteld door de gemeente Uitgeest. Er werd gevaren in twee open “Canadese”kano’s en negen kajaks, waarvan er een nog een bijbootje sleepte.
TROEP
Na krap drie kwartier kwam er al een canadees terug naar het clubgebouw, volgeladen met o.a. een enorme plastic ton en diverse andere grote objecten. In de loop van de daaropvolgende 2 ½ á 3 uur was het komen en gaan van ladingen troep. Werkelijk onvoorstelbaar dat mensen zo veel vuilnis in het water dumpen: flessen, plastic zeil, isolatiemateriaal, stoelen, touwen, emmers, kratten, diverse verpakkingsmaterialen, stootwillen, spuitbussen, hout, enz. De door Nederland Schoon geleverde zakken waren in een mum van tijd vol en gelukkig werd de firma Zonjee net als vorig jaar bereid gevonden om met een aanhanger alle troep naar de gemeentewerf te transporteren.
ROMANTIEK TUSSEN HET AFVAL
In een van de flessen die werden gevonden bleek een briefje te zitten met een liefdesboodschap. Dat stemt een mens dan weer een beetje milder na het aanschouwen van zoveel onverschilligheid. Ook de jonge man in een motorboot die spontaan zijn hulp aanbood om enkele zeer grote objecten te vervoeren maakte ons duidelijk dat er ook veel mensen zijn die wel aandacht hebben voor het milieu. En nadat met vereende krachten alle boten schoon gepoetst waren kon iedereen met een positief gevoel huiswaarts.
Henk

foto's: Henk Theo Jeroen