Rondom Rottummerplaat 2007

Eén van de mooiste delen van onze Waddenzee vind ik zonder twijfel het Oostelijk Wad met de eilanden Schiermonnikoog en Rottumerplaat en Rottumeroog. Daar deze dicht bij de Fries/Groningse kust liggen is een dagtocht vanaf de vaste wal om deze eilanden goed te doen. Bovendien liggen er een paar grote zandbanken welke net droog blijven bij hoogwater en een mooi heenkomen bieden voor een stop: Engelsmanplaat ten westen van Schiermonnikoog en Simonszand tussen Schier en Rottumerplaat. Rottumeroog (het meest oostelijk) en Rottumerplaat, zijn beiden verboden gebied en het water er tussenin is van 15 mei tot 1 september eveneens verboden vaargebied vanwege vogel- en zeehondenkolonies welke daar hun verblijfsplaats hebben gekozen. Dit is de reden dat een tochtje in deze regio niet al te vaak mogelijk is en al diverse keren door weersomstandigheden moest worden afgeblazen. Vandaag is het echter uitzonderlijk prachtig weer voor medio april: NO wind 3 Bf. een graadje of 17 en een stralende zon. Wat betreft navigatie is het een uitdagend gebied vanwege de geringe waterdiepten in sommige geultjes. Dat bleek ook deze tocht.