De legende van de zeehond

Volgens een oeroude legende kondigt de eerste zeehond de herfststormen aan. Voor kanoërs is dit het teken om de kust op te zoeken en zich te meten met de golven. En te ervaren dat de mens slechts een nietig schepsel is in het geweld van het water.
Begin september werd de zeehond waargenomen voor de kust van Bakkum. Vanaf dat moment namen de winden in kracht toe. Zoals woensdagavond 3 september. 4 Kanoërs verzamelden zich aan de kust en vroegen zich af of het aan hun mentaliteit lag of dat er bij hen een steekje los was om zich onder deze omstandigheden in zee te storten. Waar het ook aan lag, het werd een heerlijke avond. Er werd geploeterd tegen de wind, gezwommen in de stroom, de golven beukten op bootjes, helmen en peddels. De kanoërs weerden zich kranig met eskimorol en hoge steun, of erkenden de overmacht van het water, trokken het spatzeil los en zwommen naar de kust.
De zeehond is die avond niet gezien. Maar ongetwijfeld vertoont hij zich weer. Net als vorig jaar. Wanneer de herfststormen losbarsten, het zeewater kouder wordt en de tanden gaan klapperen. Kanoën in de branding, altijd een uitdaging!