Kortenhoef 4 oktober 2015

foto's Hans de Waard

Een tocht van nog geen 10 kilometer. Moet je daar de kano voor op de auto binden?
Het antwoord is volmondig ja, tenminste als je in het prachtige gebied rond Kortenhoef gaat varen. Bovendien werd het uiteindelijk toch nog  11,4 kilometer volgens de app van Robert.
Met 5 mannen ( Jan, Jan, Henk, Robert en Hans) vertrokken we om half 10 bij de loods in Uitgeest.
Allebei de Jannen zijn zeer goed bekend in het gebied waar we heen zouden gaan. Dat was maar goed ook want de mist zorgde er voor dat wij de hele rit met aangepaste snelheid moesten rijden en ik had tot op het laatste moment geen idee waar we precies moesten zijn om te water te gaan.
Bij een prachtig kanosteigertje lieten we de kano’s te water. Met een optrekkende mist, die overigens niet helemaal verdween en een waterig zonnetje,
voeren we langs de genummerde paaltjes. Die paaltjes waren niet altijd even duidelijk, maar Jan en Jan kennen de route op hun duimpje.
In het gebied mogen geen motorboten varen. We hebben dus alleen wat grote roeiboten gezien die onmogelijk vooruit konden in de vaak smalle slootjes.
De herfsttinten kwamen al voorzichtig door en in combinatie met het riet en de afstervende waterlelies gaf dat een prachtig plaatje en verdraaid het beloofde “Amazonegevoel” bekroop ons ook nog. De afwisseling met bochtige slootjes, plassen als spiegels en het stukje door Kortenhoef zelf, met al z’n bruggetjes,
maakten het geheel zeer geslaagd. Op aangeven van de ene Jan gingen op het laatst nog even een stukje over de plas “de wijde blik” en de andere Jan
vond dat ook een mooie uitbreiding van de tocht.
Halverwege de middag waren we alweer terug bij de loods in Uitgeest. Nog een voordeel van een korte tocht.

Hans de Waard