Verslag Kanosaluut Sail 2015

foto's Hans de Waard

Net als 5 jaar terug was ook nu weer de zaterdagochtend gereserveerd voor de 3 kanoverenigingen van Amsterdam om een saluut te brengen aan de tallships in de oranjehaven. De unieke mogelijkheid voor kano’s en kayaks om op eigen tempo gedurende anderhalf uur om en onder de grote zeilschepen te peddelen en plaatjes te schieten die je van de wal nooit zo mooi kunt maken. 500 kanovaarders uit het hele land hebben daar gebruik van gemaakt.

Helaas was ik de enige die op de tocht had ingeschreven. Misschien dat dat over 5 jaar anders is, als jullie dit verhaal lezen en de foto’s zien.

De kanoclub Zeeburg die het dichtst bij het IJ ligt kon maar een beperkt aantal inschrijvingen verwerken. Ik ben dan ook uitgeweken naar kanovereniging Gaasperplas. Dat betekende om half 8 instappen bij de Bijlmerbajes aan de Duivendrechtsekade. De kade is bijna een kilometer lang en er kan op zaterdag gratis worden geparkeerd. Ideaal voor de paar honderd instappers. Vervolgens 9 kilometer varen over de Amstel, langs het Tropenmuseum en op naar NEMO waar we moesten wachten tot ook de kanovereniging Sloterplas was gearriveerd. Zij waren al om 6 uur ingestapt vanaf hun club. Ondertussen werden wij vanaf de wal natuurlijk als bezienswaardigheid door iedereen op de foto gezet. Zoveel gekleurde bootjes bij elkaar zie je niet vaak. Allemaal even poseren met de peddel rechtop en een hoop geintjes onderling.

Echt leuk dat kanovolk uit het hele land.

Onder begeleiding van de havenpolitie vertrokken we gezamenlijk voor het laatste stukje onder het spoor door en rechts de Oranjehaven in. Daar lagen de schepen in het zonnetje te schitteren in hun pracht.

Ik liet me wat zakken in het konvooi en heb uitgebreid de tijd genomen om alle schepen te bekijken en op de foto te zetten. Alle commerciële boten werden buiten de haven gehouden. Een paar sloepjes mochten nog wel in het midden varen zonder ons te hinderen. Na drie kwartier had ik de volledige U van de oranjehaven gerond en alles uitgebreid bekeken. Het was nu tijd om terug te keren naar Duivendrecht en dat ging een stuk minder gedisciplineerd.

Met een grote groep gingen wij de grachten door tot er ons een kruiser achterop kwam die met behoorlijke snelheid en veel getoeter dacht door een groep van 60 kano’s te kunnen sturen.

Dat werd hem niet in dank afgenomen. Amsterdamse scheldpartijen en slaande bewegingen met peddels en de vlag van de boot brachten de schipper en zijn gezelschap tot het inzicht dat hij zich aan moest passen aan het tempo van de vloot. Kanovaarders laten niet met zich sollen bleek maar weer.

Inmiddels werd het druk op de Amstel. Alles wat kon drijven in Amsterdam had zich in beweging gezet naar het IJ en kwam ons dus tegemoet. Met dit prachtige weer gaf dit weer prachtige plaatjes en ook wat meer golfslag dan op de heenweg. Een beetje tegenwind er bij en het was heerlijk varen in de hoofdstad.

Bij de Duivendrechtsekade weer op de wal geklommen waar iedereen elkaar hielp om de boten weer op de auto’s te laden.

Het was een heerlijke tocht van een kleine 20 kilometer in totaal en een fantastische belevenis.

Ik stuur naast de foto’s een link mee van een televisiefragment. Hart van Nederland besteedde er namelijk wat aandacht aan ’s-Avonds.

Over 5 jaar ga ik weer.

Hans de Waard