Vecht - Loosdrechtse plassen - 9 oktober 2016

Klik op de foto hieronder voor het fotoalbum:

Foto's: Jan den Uil

Wat een dag wat een weer. Maar ja daarvoor gingen we niet naar Loosdrecht, we wilden varen. En dat bleek een goed idee, het gebied is gevarieerd. De eerste Loosdrechtse plas is weids en voor een flink deel omgeven met bebouwing waarvan een aanzienlijk deel bestaat uit jachthavens, werfjes en horeca etablissementen. Wij voeren naar het centrale deel van de plas waar enige eilandjes liggen. Een daarvan hebben we eens goed bekeken. Dit eiland was particulier terrein en voorzien van een riet gedekt landhuis met daar omheen bomen en strandjes met daarop sfeervolle schaduwrijke voorzieningen gemaakt van natuurlijke materialen. Machtig mooi. Het is opvallend hoe anders de sfeer op deze plassen is in vergelijking met ons Lange Meer. Er is natuur maar het beeld wordt vooral bepaalt door de watersport. Het is op de kanalen zo nu en dan wat lawaaiig en druk, bijvoorbeeld op de Drecht. Onze pauze brachten we door op het aangename zonnige terras van het restaurant van de Loosdrechtse watersportvereniging. En na koffie broodjes en snert ging het vandaar verder. Over de Drecht door het dichte moerasbos, we namen een kijkje bij de ster van Loosdrecht dat kenmerkende stervormig verkavelde deel van deze polder. Via de 's Gravelandse vaart maakten we een rondje om de polder die aan het meer de Vuntus ligt. Eenmaal op de Vuntus slingerden we terug naar onze instapplaats. Er namen een aantal relatieve nieuwkomers deel, die deze dag meer dan 16 kilometer weg peddelden, chapeau! Een mooie prestatie en voor herhaling vatbaar. Deze dag, deze route en de zon, het was genieten.
Jan en Jan