Sammerpolder 28 april 2019

klik op de foto voor de hele fotoserie

Verslag van een heerlijk tochtje door de polder tussen Heiloo en de Egmonden

De omgeving waar we zouden gaan varen is op zich bekend terrein waar we vaak genoeg door heen zijn geweest, wandelend fietsend of met de auto. Dit keer dus met de kajak!

Een tochtje niet te ver bij de loods vandaan….. waarschijnlijk liet de tochtleider ons daarom een extra rondje rijden door Heiloo. Aangekomen bij de parkeerplaats was het droog, het zonnetje kwam door. Tijdens het varen vielen er enkele druppels maar dat kon de pret niet drukken.

Van de tulpen hebben we onderweg niet veel gezien maar we konden ze wel ruiken. We genoten van het mooie licht, de wolken aan de hemel, de geur van de tulpen en gele koolzaad en alles wat we onderweg tegenkwamen.  De koeien verwelkomde ons en de schapen keken ons schaapachtig na. Een prachtige statige zwarte zwaan deelde zijn verdriet met ons en ging ons voor in de rouwstoet langs zijn verloren liefde. Het nest was bezocht door een vos. Alles was verorbert. De natuur is soms ook hard. We rouwde met hem mee.

In Egmond aan de hoef stapten we uit. We groette de graaf Lamoral van Egmond. De lunch lieten we ons goed smaken verderop in de straat.

We hadden weer genoeg energie voor het stukje varen naar de Abdij. De monniken lieten ons links liggen, het was tenslotte zondag. We vroegen ons af of we niet over-dresssed waren voor dit bezoek. Maar met de vraag van andere bezoekers “Of we misschien bij een wandelgroep hoorden?” waande we ons gewenst.

Al met al kijken we terug op een geslaagde bollentocht die zonder bollen ook zeker de moeite waard was!

Anonymus