De Noord-Hollandse kano avondvierdaagse 2019

De Noord-Hollandse kano avondvierdaagse is in 2019 voor de 46e keer georganiseerd. De opzet is simpel: deelnemers varen een tocht van 10 à 15 kilometer bij vier verschillende kanoverenigingen uit Noord-Holland. Ieder jaar zijn er weer vier andere verenigingen die de organisatie op zich nemen. Dinsdag 18 juni was de KVU als organisator aangewezen.

Volgens organisator Martin Rendering is de kano avondvierdaagse een interessante tocht. "Het is gewoon mooi afwisselend. De ene keer vaar je door de stad, de andere keer vaar je door veenweidegebieden. Bij elke vereniging is er wel wat anders wat mooi is of wat een speciale plek heeft."

De Kano4daagse, en de voorbereiding daar van.

Al  maanden geleden kwam Martin Rendering van onze collega kajakvereniging “Zwetplassers” langs om te vragen of we weer eens wilden meewerken aan de kano4daagse. Die activiteit is lang geleden uitgegaan van de NKB, Nederlandse Kano Bond, die nu opgegaan is in het WatersportVerbond.

Vier avonden kan gevaren worden bij een vereniging die dan gastgever is, een route uitzoekt die goed te varen is in een uur of twee. Circa 15 jaar geleden waren we ook verantwoordelijk voor een avond.  Ik herinner me dat ik met de toenmalige secretaris Kees van Weele in de 2-persoons de tocht heb uitgezet, de boot beladen met ca 20 pijl-bordjes. We waren ruim een uur eerder gestart dan de eerste deelnemer, en omdat die 20 bordjes al geplaatst voordat we rond waren, konden we dankzij een eindsprint net voor de eerste binnenkomer weer terug zijn. Te weinig bordjes, toch is iedereen weer veilig en voor donker binnengekomen.

Dat was toen, en nu hebben we een combinatie gemaakt van de bestaande kanoroutes in onze buurt. Het intekenen van die route zou goed genoeg moeten zijn, maar er waren ook nu nog pijlbordjes over, een stuk of acht.

Dinsdag 18 juni was de dag, en ’s middags vertrokken Justus en ik met die 8 bordjes om de eventuele onduidelijkheden in de route nog op te vangen. Dat viel niet mee, het zou een tochtje van 2 uur moeten zijn, maar om een pijlbordje goed in de bodem te zetten …. De bodem in dit veengebied is of te slap, of net weer te kaal en zanderig. Bijna 4 uur hadden we nodig. (Maar het was wel gezellig zo met Justus) .

Op tijd terug , net aan voor de eerste deelnemers. We hadden gerekend op ca 30 deelnemers, en dus was Gerard ook ingeschakeld als hulp bij het instappen, daar voor was zelfs de extra instaplocatie voorbij het viaduct geregeld.

Gerard en Justus bleven stand-by als overdraaghulpjes, Henk bemande de kantine en de loods. En dan: de dag er voor waren er maar 7 deelnemers op komen dagen. Tja, daar doe je het voor. Het waren uiteindelijk 8 deelnemers, gelukkig ook nog vergezeld door een professionele filmer + drone.

Mooie plaatjes hebben we er aan overgehouden. Dat wel. Hadden we binnen de KVU zelf meer reclame moeten maken? Tja.

Dick Mulder