Sammerpolder, verkenning2.

Eind april staat in de KVU tochtplanning de Sammerpolder op de lijst (Zondag 28 april, na Koningsdag).

De polder is niet groot, ligt tussen Heiloo en de Egmonden. Het wordt voor een groot deel als bollenland gebruikt, en zou daarom geschikt zijn voor een lentetocht. Handig is ook nog dat het niet ver rijden is.

Verkenning1 ging al in januari op de fiets, toen er van die bloembollen nog weinig te zien was.

Gunstige startplek wel gevonden, en rond de Abdij van Egmond gefietst, en Het Slot op de Hoef bezocht. Conclusie: zou een leuk tochtje kunnen zijn, met varianten waar het om afstanden gaat.

Het gaat om een klein poldertje, met een aftakkingen naar Egmond aan de Hoef, inclusief restanten van het kasteel, en één naar de Abdij. Schematisch:

Op 11 april dan Verkenning2, gewoon varend.

De startplek is ongeveer 10 m lopen, vanaf auto tot steigertje, daarna moet de auto iets verder weggezet worden.

De route voert vlak achter het Heilooër Bos langs, een mooi parkachtig landschap. Vrij snel twee keer overdragen, en daar blijft het bij.

De eerste aftakking gaat naar het kasteel. Prima steigertje, op ca 100 m horeca, en een bezoek aan de restanten van het kasteel en graaf Lamoraal-van-Egmont is aan te bevelen. Daar is de lunch mogelijk.

Terug naar de polder, en je afvragen hoe het zit met die bloembollen. Ach, zo laag zitten in een kajak … is ook niet alles.

Terug bij het startpunt kan gekozen worden voor gewoon stoppen, of nog een heen-en-weer naar de Abdij, en daar een bezoek aan de Vlindertuin en Boomgaard. En ook nog naar het kerkhof van de Abdij, mooie plek om daar te liggen. De winkel daar  is zondag helaas dicht, voor mooie abdijkaarsen moeten we een andere keer langsfietsen.

Het rondje zelf is ca 7 km, naar het kasteel heen en terug ongeveer 2 x 3  km, en naar de Abdij en terug samen ongeveer 5 km. Een prima rondje voor een lente tochtje.

Maar:

Vanuit de kajak zelf is weinig te zien van de bollenteelt.

Om je aan te melden voor deze leuke tocht: KLIK HIER

KVU doet mee met de landelijke opschoondag 23maart2019

Uitgeester- en Alkmaardermeer

Klik op deze foto voor een grotere versie

Voor de derde keer heeft de KVU zich opgegeven voor de landelijke opschoondag. Voor de landelijke opschoondag hadden zich 20 leden opgegeven, hier bovenop zijn er extra leden komen opdagen en we kregen hulp van Hymke, dochter van Annet en Quinten, de zoon van Johan. Tevens heeft Marjo, een vriendin van Joke, haar hulp aangeboden. Van KV Jason was Frank aanwezig om mee te doen en te kijken hoe wij het hebben georganiseerd. Zowel Hans Weeren als Rob hebben hun hulp aangeboden om twee sloepen te helpen met het zwerfafval.

KLIK HIER voor meer foto's, tekst en filmpjes

Kreupeltocht 20-10-2018

Hallo Dames en Heren van de Kano Vereniging Uitgeest,
hierbij mijn eerste ervaring met een kano tocht op groot water .

Ik, Gerard Slooten en sinds een paar maanden lid van de KVU, is per toeval lid geworden na een fietstocht met mijn zoon langs de loods . En zag daar diverse kano’s liggen en zei tegen me zoon: ik wil even kijken hoor want dit lijkt me onwijs gaaf . Daar stond ook al iemand buiten bij de kano’s en raakte zo aan de praat met deze man. Dit bleek Theo te wezen en die zijn hobby op een hele en enthousiaste manier aan mij begon te vertellen . Waardoor ik wel erg veel zin om dit te gaan proberen maar zeggen en doen is al heel wat.

Branding

Castricum, oktober 2018

Onlangs fietste ik weer eens naar de brandingloods, na een melding van Anoushka over swell, windstilte en weinig stroming. Zoiets als de ideale omstandigheden om branding te varen. Ik ben een soort van slapend lid. 1 of 2 keer per jaar kom ik nog in actie, om branding te varen. Zoals deze keer dus. Op een zonnige septemberavond in 2018.

Vroeger deed ik dat vaker. We leefden voor de branding.

Afscheid van de brandingloods

Zó kan brandingsurfen zijn:

een brandingfilmpje gemaakt door Rene en Wieger in mei 2013.

Zo vaak, en met zoveel, zullen we niet meer in de branding zijn.
Inmiddels zijn de bootjes opgeladen en naar Uitgeest vervoerd.

Hoezo gure wind?

Je hebt het vast wel eens meegemaakt! Stap je uit je kano op de wal en staat er een gure wind, al dan niet vergezeld van regendruppels.
Niet echt uitnodigend voor een gezellige, relaxte pauze.
Deze situatie kan je overal overkomen: ergens aan een watertje in Nederland of daarbuiten, maar ook als zeekajakker op een kale zandplaat of een ongenaakbare kust.