Waarom heten de eilanden in het Markermeer Hooft Drost en Warenar

We voeren op 15 oktober met de KVU naar Pampus en pauzeerden op het eiland Hooft en we vroegen ons af waar de namen van de eilanden vandaan komen. De middelbare schoolstof zit niet meer zo vers in ons geheugen. Daarom heb ik het nog even opgezocht.
Pieter Corneliszoon Hooft (1581-1647) was een van de belangrijkste personen in het openbare leven van begin zeventiende eeuw. Hooft schreef stukken, waaronder het blijspel Warenar. Hij was drost van Muiden en woonde in het Muiderslot.

Warenar was één van de meest geliefde toneelstukken uit de Gouden Eeuw. In juni 2009 is Warenar door Theatergroep De Kale opgevoerd op het Muiderslot, ter herdenking van Hoofts inhuldiging als Drost van Muiden in 1609.

Het blijspel gaat over:

Warenar is een Amsterdammer. Hij heeft een pot met gouden munten gevonden. Warenar is heel bang dat die pot gestolen zal worden. Hij durft geen geld uit te geven, omdat men dan zijn geheim misschien zal ontdekken. Hij wordt heel achterdochtig en heeft nergens meer oog voor. De dochter van Warenar, Claartje, is zwanger. Ritsert is de vader van het kind. Lecker, de knecht van zijn buurman, heeft speelschulden en ziet dat Warenar de pot op het kerkhof begraaft. Hij steelt de pot, maar wordt ontmaskerd als de dief. Warenar komt tot inkeer en schenkt de schat aan zijn dochter, die trouwt met Ritsert. Alles komt uiteindelijk goed en Warenar geneest van zijn gierigheid.
Tiny Mannak