BLOEMRALLY 2017 (voorheen de Schermerrally/ KVUrally)

Om deze tocht, die ook op de vaarkalender van de TKBN stond, voor iedereen toegankelijk te maken is besloten om twee varianten aan te bieden: een korte tocht, vanaf Arjan Bloem naar Jisp en door het Wormer/ Jisperveld terug. Daarbij kon voor vervoer worden gezorgd vanaf de KVU. En een lange tocht, vanaf de KVU naar Arjan Bloem, samen met de deelnemers van de korte route naar Jisp en dan via het Jispersluisje naar het Noord Hollands kanaal om via Spijkerboor weer terug te varen naar Uitgeest. Voor beide varianten waren twee aanmeldingen, wat voor de organisatoren wel teleurstellend was. Toen we om acht uur bij de loods aan de Meldijk arriveerden verschenen er echter nog drie leden van het Heren Collectief, oudgedienden die hun hand niet omdraaien voor een kleine 40 km. En zo vertrokken er maar liefst vijf dapperen weliswaar iets later dan afgesproken (er werd eerst nog even koffie gezet natuurlijk!) richting De Stierop. Het meer was werkelijk spiegelglad en er was vrijwel geen ander verkeer op het water. Het was een waar genoegen om zonder enige inspanning met een lekker vaartje naar de Zaan te koersen.

Bij Bloem aangekomen stonden de twee andere deelnemers reeds in de aanslag, maar een van hen moest eerst nog even een zacht kussentje aanschaffen bij Bloem. Tja, je hebt nu eenmaal ook luxe-paarden nietwaar? Eerlijkheid gebiedt mij te vermelden dat ook de senioren gebruik maakten van diverse hulpmiddelen zoals opblaasbare kussens e.d. Al snel waren we bij het beroemde etablissement De Lepelaar, voor de zo verlangde koffie met. Maar helaas, al was het zondag, de Lepelaar gaat pas om twaalf uur open! Geen nood, een beetje kanoër heeft van alles bij zich en dus dronken we de koffie uit onze eigen thermosflessen en er werden zelfs stroopkoeken uitgedeeld. Het was daar aangenaam verpozen in de schaduw van de bomen.

Na deze pauze voeren we nog even samen in de richting van het sluisje, om even later uiteen te gaan in twee groepen: rechtsaf naar de sluis en linksaf weer het veld in richting Bloem. In de loop van de middag was het wel veel drukker geworden  op het water, zodat met name op de Marker Vaart wel enigszins in een ronkende en stinkende file moest worden gevaren, maar ach, ik overdrijf misschien wel een beetje; het was gewoon een heerlijk tochtje met het mooiste weer van de wereld. De twee mannen van de korte route waren rond half drie weer in de thuishaven en de rest een uur later. Waarmee weer eens is bewezen: De thuisblijvers hebben ongelijk!
Henk.