Een nieuwe lente, een schoon meer

KLIK HIER voor meer foto's

Het nieuwe vaarseizoen is zaterdag 25 maart op een originele wijze geopend. Deze dag was uitgeroepen tot Nationale Opschoondag (wie bedenkt zo’n titel eigenlijk?!) En het was wel enigszins voor de hand liggend dat wij, als frequente gebruikers van het Uitgeestermeer en omringende wateren, ons bezig zouden houden met zwerfvuil langs de oevers van ons mooie vaarwater.

De tochtleider had van tevoren geconstateerd dat het hier wel mee zou vallen met de hoeveelheid afval, maar daar vergiste hij zich danig! En hij had duidelijk geen rekening gehouden met het enthousiasme en de volharding van de twaalf (!) deelnemers. Na een korte briefing, waarbij groepjes van twee tot vier kanoërs werden uitgerust met vuilzakken en grijpertjes c.q. stokken met haken ging men op pad. De afspraak was dat we elkaar omstreeks 12.30 op het terras van restaurant De Woude zouden ontmoeten. Voor hen die dat nog niet weten: Restaurant De Woude is de vaste pleisterplaats van de KVU en onze gastheer Volkert biedt zelfs een korting aan op de prijs van de koffie voor onze leden.
Al spoedig bleek dat wie met een kritisch oog de oevers bekijkt op veel plekken de meest uiteenlopende soorten afval kan onderscheiden. Zo “ving” de bemanning van de grote canadees, geëscorteerd door de rode kajak, maar liefst drie tuinstoelen in de rietkraag ten zuiden van de Hempolder. Twee andere dapperen, die waren “uitgezonden” naar de dam die het meer scheidt van het Kogerpolder kanaal, moesten zelfs tussendoor naar de Meldijk terug om de grote vracht te lossen, alvorens een tweede vracht op te halen.

Zij wisten en passant ook nog een onfortuinlijke gans te bevrijden uit een grote rol gaas die onverlaten daar hadden achter gelaten was.
Een wat grotere groep had koers gezet in de richting van molen De Woudaap, waar wel een complete vuilnisbelt leek te zijn ontstaan in de hoek bij het sluisje. Luiken werden verwijderd om plaats te bieden aan allerhande vuiligheid, platen hout en piepschuim op creatieve wijze bevestigd tussen de grijplijnen van de kajaks.

Het was nog een hele toer om met die zware last naar De Woude te peddelen, maar kanoërs zijn  volhouders en zo kon het gebeuren dat een groep tevreden mensen op een zonnig terras terecht kwam, waar enkelen zo harteloos waren om een ganzenburger te bestellen.
Wat een prachtige dag! We kunnen terugzien op een even gezellige als nuttige en sportieve actie. Dat belooft wat voor het komende vaarseizoen.
Henk.

De OOGST:

Onze PR-man Theo heeft ook nog onderstaande stukje naar de plaatselijke krant ingestuurd:

Het meer opgeruimd
Zaterdag 25 maart was uitgeroepen tot Nationale Opschoondag. Voor de Kanovereniging Uitgeest een gelegenheid om ons geliefde vaarwater te bevrijden van rondzwervend afval.
Hoewel de voorzitter had voorspeld dat het wel erg mee zou vallen bleek de hoeveelheid vuilnis die werd verzameld door de twaalf enthousiaste deelnemers ronduit schokkend.
Er werd in kleine groepjes gezocht bij o.a. de Hempolder, de dam tussen het meer en het Kogerpolderkanaal, langs het erfgoedpark en bij molen de Woudaap. Een zgn. canadees en tien zeekajaks werden ingezet om met behulp van lange haken, grijpertjes en plastic vuilniszakken zoveel mogelijk zwerfvuil te verwijderen. De open canadees kwam goed van pas om grote objecten, zoals enkele tuinstoelen en grote emmers te vervoeren. De vuilzakken waren al snel overvol met plastic, petflessen, flessen en andere verpakkingen. Het is eigenlijk moeilijk te bevatten dat er zoveel rommel in het water wordt gedumpt. Of moeten we aannemen dat al dit materiaal per ongeluk het water in waait?
Twee van de opruimers troffen een onfortuinlijke gans aan die volkomen verstrikt was geraakt in een grote rol gaas die was achter gelaten op de reeds genoemde dam. (zie foto) Een andere enthousiasteling sloeg bijna om bij zijn pogingen om een groot afdekzeil te bergen. Kortom, er was geen moeite teveel om eens flink op te ruimen.
De beloning was een welverdiende pauze op het terras van restaurant De Woude waar iedereen in het lentezonnetje even kon bijkomen en moed verzamelen om met de zware vracht het meer over te steken naar het gebouw aan de Meldijk. Daar was het nog een heel werk om alle boten weer schoon te maken. De firma Zonjee bood, onder de indruk van de grote berg afval, aan om de hele boel maandag af te voeren.
De kanovereniging kijkt terug op een geslaagde, even zinvolle als sportieve actie.
www.kanovereniging-uitgeest.nl