KVU naar Marker Wadden

24 september werden de Markerwadden 'geopend' en een paar KVU leden besloot dit unieke project wel eens van dichtbij te willen meemaken.

Het plan was om te starten vanaf Wijdenes en dan 18 km te varen tot de Marker Wadden, daar te pauzeren en genieten en daarna weer 18 km terug te varen. Bij aankomst bij Wijdenes bleek de wind echter straffer dan verwacht. Een ruime 5 bft en de brekende golven liepen hoog op. En de wind en golven kwamen uit een ongunstige richting. Als er vanaf daar gestart zou worden zouden de kajakkers deze ongeveer drie uur lang pal op de zijkant hebben. Dat leek iets te straf voor deze afstand en er werd besloten uit te wijken naar Lelystad, om vanaf daar de Marker Wadden te bezoeken. In Lelystad aangekomen bleek de wind al een stuk afgezakt. Er stond nog wel leuke deining. Leuk deel uit te maken van de optocht van grote en kleine schepen richting de Marker Wadden. Ter plekke gekomen werd er geluncht, de opening bekeken, een film over dit unieke project bekeken en een rondwandeling over een gedeelte van de eilanden gemaakt. Mooi om te zien dat de natuur (flora en fauna) op sommige plekken nu al grip begon te krijgen op de kale zandvlaktes!

We zijn benieuwd hoe de Marker Wadden er over twee jaar bij liggen, want na de 'opening' worden ze weer voor twee jaar gesloten voor de verdere ontwikkeling.