Kanovereniging Uitgeest Kanovereniging Uitgeest       Neem de tijd pak de kano

11 sept 2016 Bakkum – Egmond aan Zee en terug.

Klik op de foto hieronder voor het fotoalbum:

Foto's: TheoK, TinyM en DickM

Na de BBQ-tocht tijdens de gezellige BBQ met de vele verhalen over de belevenissen van de ervaren leden vroeg Henk Hoogerwerf aan mij of ik meeging zeekajakken.  Oei,  dacht ik bij mezelf, kan ik dat al? De instapavond van vorig jaar augustus met Henk stond me nog goed in het geheugen.  De vele aanwijzingen konden niet voorkomen dat ik een beginnersfout maakte en omsloeg…. Grootste lol had ik want ach ja je wordt alleen maar nat en heb ik dit alvast meegemaakt. Al spartelend in het water hoorde ik  Henk roepen “houd de boot vast ik kom je helpen”!    Na vele tochtjes  over het Uitgeestermeer en slootjes + de reddingsoefeningen in het zwembad  is de tijd aangebroken om dan de zee op te gaan.  Superspannend!

Als kind vond ik het leuk om op het strand  de golven in te duiken maar in een kano is het een heel  ander verhaal!  Gilbert  gaf ons instructies op het strand en daar ging ik dan de branding in….peddelen peddelen ! hoorde ik ze roepen.  De ene golf na de ander klapte over me heen en worstelde me door de branding heen!  Yes, gelukt! Met een hartslag van 150 en een grijns van oor tot oor deinde ik op de zee.  Wat een ervaring! Rustig peddelend gingen we richting Egmond aan zee maar halverwege gingen we aan land om ook dat te oefenen. En dat gebeurt dus achterwaarts…. Ondanks de duidelijke instructies ging ik om. een paar meter voor het strand.  Wederom de grootste lol want dit hoort erbij! Na een korte pauze ging de tocht verder maar nu wist ik wat me te wachten stond om door de branding te komen. Doorgaan en peddelen! En weer gelukt.  Bij Egmond aan Zee aangekomen geprobeerd om voorwaarts door de branding te komen maar alles gebeurd zo snel en daar lag ik weer te spartelen.  Na de lunch en verdiende rust gingen we weer terug richting  Bakkum.  De 3de keer de branding in, mijn kajak ging overdwars links en rechts maar op miraculeuze wijze ging ik niet om en met alle kracht kreeg ik de kajak recht en was ik over de branding! Adralinekick en trots op mezelf! Theo zag het gebeuren en riep lachend “doe dat nog eens Marjan!"  Wachtend op de anderen heerlijk deinend op de zee zag ik ineens een golf midden in de groep Justus optillen en die werd toch gelanceerd!  Spectaculair ! Wonder boven wonder bleef hij zitten maar Agnes sloeg om en ziedaar de geoefende zwembad-oefening kwam nu goed van pas!  Terug peddelend zagen we nog een zeehond,  ging er nog iemand om en genoten van het mooie weer, de zon en donkere wolken boven land. Bij Bakkum  wederom  voorwaarts het strand op, de eerste golf was sterk en trok me scheef richting Geert die gevaarlijk dichtbij kwam en bij de volgende golf gingen we beide om zo’n 10 meter van het strand af. Henk stond op het strand om ons te helpen en kwam er snel aan. maar we moesten met de boot eerst  zwemmen door de branding.  Wat een ervaring en wat een plezier! En zeker wat fijn dat de ervaren leden dit met ons willen delen en ons leren wat kanovaren allemaal inhoudt  en hoe divers het kan zijn. En hoe gezellig met z’n allen.
Iedereen bedankt en verheug me op de volgende tocht.
Ik vond het een topdag die ik nooit zal vergeten!