10 mei 2015 Huisduinen - Oudeschild_nog een verhaal

Den Helder        Oudeschild
Hoogwater         12.26                13.06
Laagwater        18.55                19.30
Op de agenda van KVU stond al lange tijd de “monstertocht Huisduinen-Oudeschild” visa versa.
De week vooraf de tocht leken de weergoden ons niet goedgemutst maar……. op zaterdag kwamen er voorspellingen: rustig weer voor zondag 10 mei windkracht 2/3 uit het zuidwesten dus het verlangende mailtje “It giet oan” van onze organisator Rob kwam als het ultieme goede bericht wat een ieder van ons, deelnemers, graag wilde lezen.

Al met al gingen er 11 personen mee naar Huisduinen. Dit was ons vertrekpunt nl. de parkeerplaats bij Nogal Wiedus. Om 10.00u daar vertrekken dat betekent ongeveer 12.00u in Oudeschild. Zo luidde het plan.
Het Marsdiep was ons wat minder goed gezind, de zee had zo z’n eigen ideeën. Bij het startpunt waren er irritante golven die ons bij gebrek aan ons eigen ‘startstrandje’        ( waar is deze eigenlijk gebleven ?) telkens weer terug probeerden te zetten op die zware zwarte basaltblokken die we zo graag achter ons lieten. Al met al lagen we eindelijk allemaal te water. Tja raar maar waar, ondergetekende was wat zorgeloos in de weer met zijn fotocamera (even wat vastleggen) en lette niet zo op z’n omgeving. De oplettende (beeldvormende) lezer snapt het resultaat vast al. Een rollende wat grotere golf deed hem geheel onverwachts onderstboven belanden. Dat gaf een aardig gelach van de overige medevaarders. De goede stemming zal er in !!!
Na dit slechts kleine oponthoud vervolgden we onze tocht langs de kustlijn van Huisduinen tot aan Kaaphoofd. Daar maakte we de (grote) oversteek naar het prachtige Texel. Ongeveer 11.45u kwamen we in Oudeschild aan bij de kanosteiger naast de KNRM steiger. Daar ‘parkeerden’ we onze kajaks. Op naar de koffie met een overheerlijke appelpunt. Je kunt eigenlijk niet het eiland verlaten zonder eerst een heerlijk ‘vissie’ te eten bij de haven van Oudeschild. Tja dan is het ‘buikje vol ‘ en dan volgt een welver-diende siësta. Na hard werken is het immers goed ‘uitrusten’. De overige tijd die we (gedongen) moesten afwachten voor het juiste getijdemoment moest toch goed gevuld worden. De overdadig schijnende zon hielp ons om dit ‘ongemak’ zeer aangenaam te maken. We misten wat minuten achteraf (lees: sliepen)
Tegen 14.00 uur terug naar de kajaks en het ruime sop weer opgezocht.

De  Texelse kustlijn gevolgd tot boei T2 en daarna een westelijke koers aan gehouden, want we wilden de NOORDERHAAKS (Razende Bol) nog aan doen (een oh zo noodzake-lijke plaspauze). Bij de Razende Bol konden we nog genieten van aanwezigheid van zeehonden. Daarna vanaf de Razende Bol dwars uit naar de Helderse kust alwaar we tegen 16.30u op Huisduinen weer voet aan wal zetten.
De totaal gepeddelde afstand was ongeveer 30 km. Een prachtige tocht die zeker voor herhaling vatbaar is.
Nog even een glas muntthee of chocolademelk bij Nogal Wiedus en toen ……huiswaarts.

Rob, bedankt voor de goede timing ook wat betreft het weer ( had je wat geld in de weerautomaat gedaan???) én de stroming.

Met kanogroet,
Theo de Jong