10 mei 2015 Huisduinen - Oudeschild_verhaal

Om 08.00 verzamelen op de Meldijk. Enige verwarring over met hoeveel mensen we nu zijn. Er bleek wat onduidelijkheid te zijn over het aanmelden. Enfin, met vier auto’s, 10 kajaks op naar Huisduinen, daar aangekomen werden we opgewacht door kajak nummer 11. Boten afladen, omkleden, zonnebrand op en alles naar beneden sjouwen. Dit ging allemaal voorspoedig. Geen strandje, dus met wat hulp te water en door de branding.

Eén had blijkbaar nog geen koffie gehad en was er nog niet met z’n hoofd bij. En wilde een mooi plaatje schieten. Jammer dan, dit leverde een nat pak op. Door botsende stromingen belandden we een korte periode in een ballenbak van golven. Na de ballenbak een omkleed-momentje, anorak uit, zonnebril op. Allemaal vanwege een brandend zonnetje. Met stroom mee, voorbij de texelse boot op naar Oudeschild. Dit bij een vlakke zee. Voor de haven nog even pauze momentje, vlotje gemaakt van de kajaks, waarbij één lid een droogpak waterballetshow heeft gegeven. Probeer je benen maar hoog te houden zoals bij sychroonzwemmen in een droogpak, het blijkt knap lastig! Aangekomen in de haven is er een speciale aanlegsteiger voor kajaks, waar je je bezwete lichaam uit je neopreen pak moest pellen. Nadat iedereen zich omgekleed had, op naar een restaurant voor een kop koffie, gevolgd door een tocht naar een ander vis- restaurant voor versterking van de innerlijke mens, een portie kibbeling, haring, lekkerbekje.
Tja wat doe je dan, uitbuiken al liggend tegen de dijk in het zonnetje. (nu weten we waarom die zeehondjes op het strand liggen)
En toen viel het mij op, ik maakte onderdeel uit van de” Tilley Hat gang”. De zee-gangster is overduidelijk te herkennen aan zijn hoed! Niet te verwarren met een zee-piraat, die zien er weer anders uit. Twee uur s’middags zou het tij keren, dus half drie terug naar de kajaks. Omkleden in onze kajak outfits en de boten in. Onder het toezien oog van toeristen de haven uit en langs de texelse kust. De stroom flink mee, op naar het puntje van de Razende Bol. De wind stak op, zonnetje werd al wat minder, dit deed een aantal kajakkers besluiten om zich om te kleden op het strand. Opmakend voor het laatste deel van de tocht; oversteek naar de Lange Jaap van Den Helder. Wind uit het Zuidwesten, golven uit het Noordwesten terug naar Huisduinen. Onderaan bij Nogal Wiedus klauteren over de stenen om de boten uit het water te krijgen. En ja daar stonden ze weer, op de dijk, de “Tilley Hat gangsters”.

Een zware tocht was mij voorspelt. Wat blijkt, een zonnige dag, lange rustpauzes, stroom mee, omkleedpartijen op het water, een waterballetshow, een afwisselende tocht met variaties in golven, vlak water, wind mee, wind tegen. Dus wat maakt het nu zo zwaar, juist ja, HET OMKLEDEN.

Al met al een prachtige dag en een gevarieerde tocht.

Nu moet ik er aan geloven, ik denk dat ik op zoek ga naar een Tilley hat :)

groetjes,
Theo