De Grachtentocht

Op zondag 26 oktober gingen 19 kanoërs op weg naar de roeivereniging RIC in Amsterdam die op een prachtige plek aan de Amstel ligt. Een goed startpunt voor onze jaarlijkse Grachtentocht.  We hoefden niet eens gelijk te beginnen met kanoën, maar kregen eerst van Gilbert een uitgebreid historisch overzicht van het ontstaan van de wateren rond Amsterdam. En daarna was de koffie klaar en konden we genieten van heerlijk appeltaart!  Al snel was iedereen daarna vaarklaar en kronkelden we door de wateren van onze hoofdstad. Het was een prachtig gezicht al die kleurige kanovaarders, voor onszelf maar ook voor de toeristen aan de wal.

Er zijn heel wat foto’s van ons gemaakt. We konden genieten van fantastische doorkijkjes, unieke geveltjes en originele woonboten. Wat is er toch veel te zien! Tegen lunchtijd staken we het IJ over. Dat is al een avontuur op zich. Wij laveerden onder leiding van onze zeekapitein rakelings tussen de ponten door. Maar daarna volgde er nog een grotere verrassing. We mochten aanleggen aan een ponton van bijna twee meter hoog. Spring daar maar eens tegenop al staand op je kano. Gelukkig ging alles goed en konden we in het restaurant het Noorderlicht genieten van heerlijke soep en andere verantwoorde versnaperingen. Geheel uitgerust en toegerust begonnen we aan het tweede deel van onze tocht: langs de westkant van de stad terug naar ons beginpunt. Het was een hele leuke tocht en zeker voor herhaling vatbaar. Het is te hopen dat de tocht volgend jaar weer georganiseerd wordt en dat al de leden die er nu niet bij waren dan weer een nieuwe kans krijgen! Bedankt Gilbert voor de organisatie en Theo en Jurgen bedankt voor de leuke foto’s.
Tiny Mannak