WAT GAAT ER MEE IN EEN KAJAK?

Op een woensdagavond vroeg iemand zich af wat je allemaal meeneemt op een meerdaagse tocht en wat er ├╝berhaupt in een zeekajak past.
Daar is vast veel over te vinden op internet en er zullen vele adviezen zijn voor kortere en langere expedities onder de meest buitengewone omstandigheden.
Maar ik beperk mij tot de paklijst die is ontstaan in jaren van kampeertrektochten in binnen- en buitenland onder min of meer vriendelijke omstandigheden, zoals het binnenwater, de wadden, Schotland, Wales.

Bovengenoemde lijst zal uiteraard op verscheidene punten kunnen worden aangepast aan de persoonlijke behoefte. Maar er zijn twee beperkingen: het gewicht en de ruimte. Wat het eerste betreft heeft iedere kano een van fabriekswege voorgeschreven maximum belading, inclusief de peddelaar. Die kan wel overschreden worden, maar dat heeft soms nadelige gevolgen voor de vaareigenschappen en/of de veiligheid. En de ene kajak heeft nu eenmaal veel meer bagageruimte dan de andere.

Ik hoop dat je door dit stukje ook zin krijgt om je kampeerspullen in je boot te pakken.
Henk.