8 Juni 2014 rondje om Noorderhaaks.

Honden op het strand!
Door Rob Goezinne was een tocht voorbereid van Huisduinen naar Oudeschild, en daar kwamen veel mensen op af, vijftien stuks. Een week van te voren bleek al dat het erg goed weer zou worden, en ook dat we lang zouden moeten wachten in Oudeschild om met meestroom terug te kunnen. Vandaar dat de tocht werd veranderd in een rondje rondom Noorderhaaks.

Noorderhaaks heeft een Naam. Vorig jaar waren er flinke golven in het Molengat (Mallegat volgens sommigen). En rond de zuidwestpunt van het eiland, terug naar het vasteland, ging de stroming zo te keer dat vier deelnemers buitenboord gingen en op het eiland even moesten bijkomen.
Hoe anders was het dit jaar! Windkracht 0 tot 1 (welke richting weet ik even niet meer), en een gefilterd zonnetje. Helemaal ongeschikt dus voor aantekeningen zeevaardigheid, maar wel geschikt voor mooie foto’s van kajakvaarders in de grote leegte.
We gingen met een grote boog om de broedkamer van de zeehondjes heen maar konden ze al wel zien liggen. Om de noordwestpunt heen werden we al gauw begroet door vele grijze zeehonden. Eerst mannetjes, die achter elke kajak zwommen en snuivend en staartklappend wel even lieten merken wat ze dachten van die stijve kajaks, en later ook door de wat elegantere vrouwtjes en wellicht ook pubers, geen idee eigenlijk wat daar allemaal langskwam. Ze bleven bij ons! En toen we naar ons oordeel ver genoeg waren aan de westkant zijn we aan land gegaan om daar in de enorme weidsheid achter onze kajaks te gaan liggen. Een paar gingen even het water in. De zeehonden vonden het prachtig allemaal, maar lieten ons niet dichterbij komen dan een meter of tien. Ze waren meer geïnteresseerd in onze uitrustende kajaks, die zelfs even werden besnuffeld.
Zeer relaxed werd de terugtocht ondernomen, en om een uur of drie zaten wij op het terras van Nogal Wiedus.
Peter Beentjes