Korte tocht Nieuwkoopse Plassen 6-4-2014

Zoals al beschreven door Hans, vertrokken we, gezien de voorgaande prachtige dagen enigszins onverwacht, met regen richting Noorden. Dit ligt in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, niet ten noorden van ons maar zuidelijker aan de Nieuwkoopse Plassen.
Aangekomen bij onze bestemming werden de kajaks te water gelaten en lieten we de grote groep vertrekken voor de 'lange' tocht. Aangezien wij nieuwe leden zijn, waren we erg blij met het initiatief voor een kortere route zodat we een beetje kunnen wennen aan het varen. We hadden nog slechts 2 kleine tochtjes op het Uitgeestermeer gemaakt en 2 zwembadtrainingen gedaan.

Toch wel wat nerveus probeerden we zo charmant mogelijk in onze clubboten te kruipen, wat op zich al een uitdaging is als je daar nog weinig ervaring mee hebt. We voelden er weinig voor om het ons geleerde op de zwembadtrainingen, namelijk het elkaar redden en weer terug in de boot zien te krijgen, nu al de praktijk te brengen.

Nadat dit was gelukt konden we vertrekken voor onze maiden voyage op 'vreemd' water. Gelukkig was het inmiddels ook gestopt met regenen! Onze tocht begon met het in rustig tempo peddelen over een breed kanaal met hier en daar wat afslagen. Gelukkig was er gezorgd voor een routekaart en zelfs de afslagen zijn aangegeven met borden. Na een stukje over het kanaal kwam dan onze afslag en kwamen we in smallere stukken terecht die soms ook aardig bochtig waren en soms had je het idee over een sloot te varen. En als beginners gebeurt het dan regelmatig dat je één van de scherpe bochten mist waardoor je met de punt van je kajak in het riet belandt. Of dat je peddel niet meer in het water blijkt te liggen maar achter een rietstengel hangt. En als je dan eens een verkeerde afslag neemt (nee, geen clichés over kaartlezende vrouwen) moet je achteruit terugvaren.
Hoewel we toch wel veel bezig waren met onze techniek waarover we bruikbare tips kregen va onze ervaren begeleidsters (voorbeeld: een peddel heeft een verschillende onder- en bovenkant) konden we ook genieten van de rust op het water en de natuur om ons heen. Voor ons wel één van de hoofdredenen om te gaan kajakken.
Tussendoor hebben we nog een korte stop gemaakt in een weiland dat was voorzien van een niet al te fris toilethok. Helaas geen koffie- of lunchfaciliteiten voor ons. Wij moesten ons behelpen met de thuis gesmeerde boterhammen maar dat kon de pret niet drukken!
Zo'n 10 minuten voor de grote groep waren we weer terug in Noorden waar we ons nog tegoed hebben gedaan aan een kop koffie/thee om daarna weer huiswaarts te keren.

Wat ons betreft een heerlijke dag en een leuke ervaring. We zijn ook erg blij dat er (wat we later begrepen) speciaal voor beginners zoals wij een korte route was gemaakt. Erg prettig om toch al mee te kunnen met een tocht zonder je druk te maken dat je de rest ophoudt of je over de kop peddelt omdat het tempo te hoog ligt. Voor herhaling vatbaar!

Saskia & Robert