blauwvinger en wieden kampeerweekend

Zaterdag 29 juni 10 uur 's morgens stonden 9 leden tegenover het IJsseldeltastadion in Zwolle. Op het eerste gezicht niet echt een plaats om een kanotocht te beginnen zo op een industrieterrein, maar Jurgen had het allemaal goed gepland; we gaan vandaag de Blauwvingertocht varen.
De deelnemers voor de zaterdag waren; Jurgen Serbee, Maarten Wevers, Hans de Waard, Hans Wolkers, Henk Hoogerwerf met Joke, Corrie Daman en ikzelf. Voor mij was het de vuurdoop, enkele weken lid en vertrouwende op een paar gevolgde instructieavonden. Na enkele minuten varen we al door een veel mooiere omgeving met leuke woonboten. Nederland is toch echt veel mooier vanaf het water! Het waait aardig en als we de nieuwe vecht opvaren hebben we pal tegen. Joke is blij dat Henk mee is en een lijntje uitgooit, vrouwen mochten mee, mits aangelijnd grapt Henk al. Corrie lijkt geen enkel probleem te hebben met de tegenwind. Als we een stuk verder een mooie inham vinden gaan we aan wal om te lunchen, toch wel lekker om even de benen te strekken.

Klik voor meer foto's op de links hieronder
De Wieden
Blauwvingertocht

Je leert veel meer dan alleen peddeltechniek op zo'n tocht; het is alleen al een echte teambuildingstraining, elkaar in en uit de kajak helpen, rekening houden met anderen als ze meer moeite met de omstandigheden hebben en het is ook verrekte makkelijk om niet al je eten en drinken helemaal achter in je kajak te proppen....

Na nog een stukje varen langs een oude werf en een vrachtschip dat voor ons wil keren (!)  komen we langzaam aan in de binnenstad van Zwolle. Even lijkt het of er een heel ontvangst comité voor ons klaar staat, maar dit blijkt een voetbal evenement te zijn met alle toeters en bellen, snel doorvaren dus. De route brengt ons langs heel wat mooie oude woonschepen en de oude stadsmuur. Als we een soort vlot zien langs de kade vlakbij een leuk ogend terras, klauteren we  één voor één uit de kajaks en laten we deze in de gracht  aan een touwtje dobberen. We vinden een (winderig) plekje op het terras van Grolschcafé het Beugeltje, één van de laatste torens van de oude stadsmuur van Zwolle! niemand waagd zich aan een Grolschbeugel maar een witbiertje of triple gaat er wel in!

Als we later weer verder door de grachten varen ziet Maarten opeens twee schildpadden op een boomstronk zitten! midden in de stad! Die triple hakte er wel in! ik zie nog net de laatste het water in glijden. Ik had van alles verwacht op deze tocht, maar zeker geen schildpadden!

En opeens zijn we weer bij het voetbal stadion. Net over de 20 km gevaren, met een ontspannen tempo viel het alles mee eigenlijk.
Jurgen rijdt weer naar huis en Henk en Joke besluiten om nog mee te eten. We vinden uiteindelijk een rustig restaurant niet ver van de camping (de Blauwe hand). Hans trakteerd  een royale fles wijn, lekker nagenieten van een mooie dag! Om 23:00 gaat het licht al uit, toch wel vermoeiend de hele dag op het water!
Zondag vroeg op, tenten afbreken en vanaf de camping kunnen we zo opstappen! Eerst een klein stukje over de Belterwijde, een vrij groote veenplas, waarna we het rustige water van belt-schutsloot ingaan. Heerlijk ontspannen varen en het zonnetje laat zich ook af en toe zien. Als we onderweg een bankje zien staan op een rustig plekje gaan we even aan wal om een broodje te eten en de blaas te legen. Hans voelt zich helemaal Tarzan zo in de natuur met zijn nieuwe groene boot, gelukkig hingen er geen lianen, anders waren we hem waarschijnlijk kwijt geweest! Wel zien we veel mooie waterlelies in bloei die prachtig open staan met het zonnetje!
Als we weer op het meer komen, blijkt er toch wel een aardig windje te staan en met het ondiepe water vormen er kleine golfjes.....groot genoeg om deze beginneling alle kanten op te gooien. Als een bezetene hak ik om me heen en hou mezelf overeind. Wel loop ik hierdoor uit op de groep en leer weer dat het op grootwater belangrijk is bij elkaar te blijven!
Als we evengoed gezamelijk de haven weer binnenpeddelen, zou ik zo weer het meer op willen, it sure feels good!!
Al met al een heerlijk ontspannen weekend door brede vaarten, grachten, stille slootjes en grootwater gevaren met een groepje leuke mensen!
Maarten, Jurgen, Henk, bedankt voor het organiseren en de tekst en uitleg op mijn eindeloze vragen!
Tot woensdag,
Jacco