Uitdagende en afwisselende tocht over de Gouwzee en het Markermeer.

Ondanks dat de Texelerbiertocht niet kan doorgaan vanwege de stevige omstandigheden in combinatie met de ervarenheid van een paar van de inschrijvers voor deze tocht, weet tochtleider René van der Zwan toch een uitdagende en afwisselende alternatieve tocht te plannen. In eerste instantie is het alternatief een tocht vanaf  Medemblik naar De Kreupel, maar aangezien dit zal betekenen dat er constant met een stevige windkracht 5 tot 6 en bijbehorende golven pal van opzij gevaren moeten worden treedt plan C in werking.
En dus monsteren wij, René, Maarten, Gilbert, Ger, Theo, Jos en Jos aan in de haven van Monnickendam, de start- en finishplaats voor wat later een heerlijk uitdagende en afwisselende tocht zal blijken.

Voor Ger en Theo is het de eerste echte grootwatertocht (buiten het bekende Uitgeester- en Alkmaardermeer) in clubverband en voor Maarten is het als thuiskomen. Na een lange blessureperiode eindelijk weer een tocht onder leuke omstandigheden met stevige wind en bijbehorende golven. Voor René, Gilbert en Jos is het de laatste tocht onder uitdagende omstandigheden voordat zij beginnen aan hun kajakweek rond het eiland Rügen.

Vanuit de haven van Monnickendam varen we eerst ongeveer 80° graden totdat we het Monnickendammergat uit zijn. Er waait een wind met kracht rond 4, maar aangezien deze noord noordwest is en we in de luwte varen, hebben we daar niet veel last van. Als we Volendam in zicht krijgen veranderd de koers naar 30° en krijgen we de wind en golven schuin van voren. Het blijft een ruime vier, met vlagen naar vijf. Lekker om het opspattend water in onze gezichten te voelen en een beetje te moeten werken. Na een uurtje varen landen we in Volendam aan op het strandje ten noorden van de haven. Daar eten we een broodje, drinken we wat koffie en laten wij ons in de meest bizarre posities vereeuwigen door busladingen Chinezen en meer volkeren uit alle delen van de wereld.

Na een tijdje begint het weer te kriebelen en lonken de uitdagende schuimkoppen die wij in de verte ten noorden van de strekdam van Marken zien oplichten in de flarden van enkele zonnestralen. We besluiten niet rechtstreeks naar Marken te varen, maar te kijken wat voor leuks daar ten noorden van de strekdam te vinden is. Dus zetten we koers op ongeveer 80° totdat we ruim buitengaats zijn en de golven, die ondertussen ongeveer 75 centimeter hoog zijn, en de wind die nu een kleine vijf is, met uitschieters naar zes, ons van opzij bestoken. Kijk dit zijn leuke speledingetjes!
Aangezien de Oostvaardersplassen toch iets te ver zijn, besluiten we op een gegeven moment, met de golven en wind schuin van achteren, toch maar koers te zetten naar de punt van de strekdam, waar een reddingsboot van de KNRM ons nauwlettend in de gaten houdt om te kijken of het goed met ons gaat. Vanaf de punt van de strekdam zetten wij koers naar de haven van Marken. Hoewel we nu ‘in de luwte’ van Volendam varen en de wind en de golven dus al een stuk minder hoog zijn, geven deze ons de toch de kans om een paar leuke surfs te pakken. Lekker!
Na wederom een uur gevaren te hebben varen we de haven van Marken in en beklimmen we vanuit onze kajaks de hoge kade. Als dank dat hij voor het eerst mee is op een echte KVU grootwatertocht, krijgen wij van Ger een drankje aangeboden. Koffie, warme choco, cola en ja, het is dan geen Texelerbiertocht geworden, maar een witbiertje mag best, vindt René. En natuurlijk pakken we daarna een vissie! En Ger een kroket waar, voordat hij hem geserveerd krijgt, wat rare dingen mee gebeuren.
Tijd om koers te zetten terug naar Monnikendam. Voordat we instappen zien wij vanaf de dijk dat de wind is aangetrokken en er nu een stevige vijf tot zes staat. Nog steeds noord noordwest, dus dat wordt, een koers van 300° varend, flink buffelen met stevige golven en wind schuin van voren. Meteen de haven uit is het al plezier ten top. De kreten van geluk en plezier van Ger reiken ondanks de wind dan ook ver op het water. Dit is inderdaad heerlijk genieten! De wind en het water in het gezicht en knokken… “Dit is waar we het voor doen!” hoor ik mijzelf een paar keer zeggen. René vaart ondertussen vrolijk heen en weer in zijn Chinese testkajak. Van links naar rechts, van voor naar achter, soms een extra rondje of een speciale move om de kajak in alle mogelijke omstandigheden te testen. Later vertelt hij mij dat dit al de 48e kajaktest is die hij doet. Het zal dus niet lang meer duren voordat de 50e jubileumtest verschijnt op zijn website De Zeekajaksite.
Voor een paar van ons raken we veel te snel weer in de luwte in het Monnickendammergat. Dit smaakt toch echt naar meer! Na weer een uur varen komen we weer aan op onze startplaats in de haven van Monnikendam. We hebben een prachtige tocht van een kleine 17 kilometer gevaren met een gemiddelde snelheid van 5.6 km/h. Terwijl wij onze kajaks en spullen staan te herorganiseren komt er, met veel geloei van een sirene, opeens een amfibievoertuig aanvaren en rijdt deze via de boothelling het water uit en verdwijnt het dorp in… Waar hij vandaan komt weten wij niet, maar zeker weten dat hij niet vanaf Marken komt. Hij had de overtocht die wij hebben gemaakt zeker niet gehaald onder deze omstandigheden!
Hieronder de GPS-track van de tocht. Het filmpje van de hand (of beter; het hoofd) van René komt wat later. Nu is hij echter al weer druk met de voorbereidingen voor en de kajakweek zelf rond het eiland Rügen aan welke meerdere leden van de KVU deelnemen. Ik ben benieuwd naar de verhalen van die deze week zal opleveren…