Een natte barbecuetocht

Op zondag 8 juli was het eindelijk zover: ons eerste clubevenement, de befaamde barbecuetocht door Uitgeest en omgeving. De weersvoorspellingen waren bar, donkere wolken hadden zich de hele ochtend al verzameld boven het meer en tijdens de tocht barstte de motregen met veel vertoon los. Desalniettemin was het een zeer geslaagde dag!

Doorgewinterde kajakkers, beginners en teamleiders verzamelden zich allen om twaalf uur 's middags bij de loods. Er ontstonden alle snel twee groepjes, die van het lange rondje en die van het korte rondje. Wij zaten bij dat laatste groepje en maakten bij het uitvaren meteen een scherpe bocht naar rechts om onze boten over de sluis van de Meldijk te tillen. Met de boot op de schouder en een hand op de trapleuning kwamen we een voor een weer in het water aan de andere kant. Vanwege het onrustige weer had teamleider Gilbert voor een tocht gekozen door de verschillende kalme meren van Uitgeest en Krommenie. Via het Binnenmeer, de Weijenbus en het Vroonmeer kwamen we uiteindelijk via de Noorderham en Krommeniedijk weer terug op het welbekende Uitgeestermeer. Een tocht van tien kilometer.

Natte pakken, boterhammen en overstapplaatsen
Het kostte ons groepje net iets meer dan twee uur en het regende bijna de hele tijd. Dat kon de pret echter niet drukken, want er werd gezellig gekwebbeld op het water – een goede manier om kennis te maken met elkaar. Door de velen overstapplaatsen werd ons ritme regelmatig onderbroken voor een welverdiende pauze. Brood werd gebroken – zoals dat hoort op zondag – marsenrepen uitgedeeld en appeltjes leste onze dorst.

Toen we weer bij de KVU aankwamen was er al een team doe-het-zelvers bezig met de overdekking voor de barbecues. Na enig puzzelen was er een stevige partytent met aanhangsels opgezet om de regen en wind tegen te houden. De kolen werden aangestoken, maar helaas, door gebrek aan barbecuetechnici schoot dit niet echt op. Na enige creatieve pogingen (blazen door een PVC-pijp, aanwapperen met een deksel) schoot barbecuemeester Leo ons te hulp. Tezamen met zijn barbecuehulpstukken – die hij toevallig bij zich had – waren we er binnen de kortste keren klaar voor. Zelfs de zon liet zich zien, zodat iedereen buiten kon zitten.

Vlees, vis of vegetarisch
Het eten zat in verschillende pakketten en die waren ruim gevuld. Hoewel alles bijzonder lekker was, waren er een aantal dingen die er tussen uit schoten. Bij het vegetarische pakket waren dit de gebakken banaan met een stevige drank (likeur?) en een lekker gevarieerde satéspies. De visliefhebbers genoten van overheerlijke zalm en een garnalen spies, terwijl de carnivoren zich konden richten op een geweldig gemarineerde karbonade.
Hiernaast waren er meerdere salades aanwezig, welke zeker op prijs werden gesteld, alsook voorgesneden baguettes die met luxe sausen of slaatjes genuttigd konden worden.

Al met al een dag waarvan wij zeer hebben genoten, met dank aan de organisatie. Hoewel de weervoorspellingen negatief waren, was de temperatuur lekker en was de motregen niet meer dan wat heerlijke verkoeling.

Door Maarten Basjes en Rick van Steen