Verslag van Workshop navigatie 25 januari 2012

Het werd een geanimeerde avond op 25 januari; ingeleid met de Tijwisselaar.

Ja want daar begon het ooit mee: een Tijwisselaar die eb, vloed en de stroom voor ons regelde. Maar ja, sinds Tom Poes en Kapitein Walrus de Tijwisselaar hebben aangepraat dat hij zinloos werk deed, heeft hij het bijltje erbij neergegooid. Sindsdien moeten we allemaal zelf maar uitzoeken met de aantrekkingskracht van de zon en de maan, getij-tabellen, stroomatlas, enz, enz.
Heel jammer maar toch ook wel weer leuk om het zelf uit te zoeken ;-)

De eerste inleider, René, behandelde getij en stromingen. Met modene digitale stroomatlassen, maar ook de oude stroomatlassen horen erbij.
Beide zijn niet 100% ideaal, maar samen heel handig.Vervolgens leerde Rob ons de fijne kneepjes die in de waterkaarten verborgen zitten. Ook werd duidelijk hoe je kunt afleiden, samen met de getijde-tabellen, hoeveel water er op een bepaald moment staat. Ook weten we nu wat het reduktievlak is en hoe de geulen betond zijn.

Tot slot ging Wieger in op het maken van een planning. Als voorbeeld de KVU-tocht in juni: een rondje Schiermonnikoog.  Aan de hand van de stroomatlas en de getijde tabel werd een gunstige dag uitgezocht met een niet te spartaanse vertrektijd.

Vervolgens berekende hij hoe laat je op welke plek moet zijn om de stroom niet tegen te krijgen. Daar waren we het allemaal over eens: als je de stroom tegen krijgt is de kans maar klein dat je de geplande bestemming op tijd bereikt.

Tot slot kwam het tripel-bier op tafel. Er ontstonden enerzijds geanimeerde gesprekken en anderzijds kreeg men nog wat meer gedetailleerde uitleg.

Van het zelf bedenken van een eigen tocht kwam niet veel terecht door tijdgebrek. Daarvoor blijkt 1 avond toch te krap.
Desondanks vonden de 11 aanwezigen, waaronder de 3 inleiders het een geslaagde avond.