Tocht over de Rijn deel 2

Artikelindex

Wat er aan vooraf ging.
Maar laten wij ons eerst even voorstellen.

“Wij”, zijn Henk en Theo van Gool.  Broers,  nu bijna een jaar lid van KVU en natuurlijk veel te laat weer ingestapt.  In onze jeugd woonden we met onze ouders, zus en broers in Velsen Noord. Vlak bij het Noordzee kanaal en de, in aanbouw zijnde, Velser tunnel.
Onze vader, die bij de marine had gediend maar geen slag kon zwemmen, had blijkbaar iets met water. Zo bouwde hij een tweepersoons kano en kocht er nog een andere bij. Binnen de kortste waren we met een hele groep jeugd actief op het Noordzee kanaal tussen Amsterdam, Sparendam en Ijmuiden.
Maar zoals dat met opgroeiende jeugd wel vaker gaat kwamen er, op een gegeven moment, andere interesses. En dat betekende het einde van een actieve kano periode.
Tot ruim twee jaar geleden.

Via een oud lid, die in Uitgeest aan het binnenmeer woont, komt Henk weer in aanraking met een kajak. Even proberen. Tja, toch wel weer leuk.  Niet lang daarna wordt dan ook de gang naar Arend Bloem gemaakt en een kajak aangeschaft. Dan worden er flinke toer/trainingstochten gemaakt die moeten leiden tot zijn grote wens nl. de Rijn afzakken vanaf Keulen naar Uitgeest.  Echter, het plan dreigt in het water te vallen doordat goede (kano)vrienden van Henk hem ontraden om deze tocht  alleen te maken.  Dit uit veiligheids overwegingen.
Kort daarop hoort Theo dat Henk een Kajak heeft gekocht en van plan is om……… Dan gaat het snel.
Theo koopt in april 2010 ook een kajak. En toen waren we met z’n tweeen. Door meerdere keren in de week flinke tochten te maken en reddingsmogelijkheden te oefenen waren we er, eind augustus 2010 helemaal klaar voor.
Wij gaan het hier niet verder hebben over deze trip (fantastisch, ondanks drie dagen heel slecht weer, vier dagen mooi, lekke tentjes etc.) maar over het vervolg hierop.

Nadat we dus verleden jaar van Keulen naar Uitgeest waren gevaren, ging de tocht dit jaar van  Seltz, (Fr. Elzas ) naar, het beginpunt van  vorig jaar, Keulen over een afstand van 340 km. De keuze was op Seltz gevallen omdat hier een camping, op zo’n 200m van de Rijn, is gelegen.

En eigenlijk het belangrijkste, het was de eerste mogelijkheid na de sluizen van Iffezheim (in het stuk Rijn van Basel tot Iffezheim bevinden zich een tiental sluizen). Niet dat we bang zijn om ons te laten schutten maar het kost heel veel tijd (wachten op beroepsvaart en/of niet over kunnen dragen).  Dat hebben we op onze vorige trip wel ervaren.  Omdat we op onze eerste reis campings hadden uitgezocht langs de  route waarvan wij dachten dat die goed bereikbaar en open waren (wat helaas niet altijd het geval was) hadden we dit jaar ons huiswerk beter gedaan.