Rondje Haarlem op een schitterende nazomerse zondag 25-09-2011

Deelnemers: Ton Glorie, Hans de Waard, Jurgen Serbee en Eric van der Wal
Voor de bijbehorende foto's:KLIK HIER

Alles netjes volgens schema, iedereen op tijd, op tijd weg, alleen niemand had het adres in de TomTom gezet.Nou ja, geen groot probleem, omdat de route in Haarlem "immer geradeaus".

I.p.v. rechtsaf naar links gegaan, maar daar konden we de auto's mooi kwijt, terwijl er ook een mooi walletje was.

De zon werd nog wat getemperd door een lichte ochtend nevel. Een zacht windje bracht het water nauwelijks in beroering.

Richting N.O. naar de Mooie Nel. Ook hier wordt nieuwe natuur aangeplant, zeer waarschijnlijk op oude vuilnishopen. De oostkant van het meertje ziet er nog uit jaren '60, sloten met rommelige jachthaventjes en dito zomerhuisjes, de westkant een door nette heuvels gecamoufleerde zuiveringsinstallatie. Het meer loopt uit in een trechter naar de smalle Binnen Liede, die, ja je raadt het al, overgaat in de Buiten Liede. Dat stukje Liede is erg mooi geworden door weelderige broekbossen, hoewel het door 's lands oudste spoorlijn en de vroegere Amsterdamse Straatweg, thans veelbaansweg A200, ooit jaagpad van de Haarlemmer trekvaart, overbrugd wordt. En nabij zie je de stijgende en dalende vliegtuigen van Schiphol. Nooit zal het hier echt stil zijn, dit middelpunt van de randstad, ooit Hollands smalste landengte, onland, beschermd door in de natuur opgenomen verdedigingsforten van de Stelling van Amsterdam.

De dijk langs de Haarlemmermeer wordt omzoomd door woonboten, aan de overkant een brede recreatiestrook ter afscheiding van de Haarlemse opmars in de vaart der volkeren, Schalkwijk. Vanaf de Ringvaart ziet dat recreatiegebied er erg vriendelijk uit. Bij Cruquius gekeken naar een monument van de opkomende stoommachine-industrie, het gemaal ter bedwinging van de zo machtige Waterwolf, dat helaas wat petieterig afsteekt bij twee op zich mooi ontworpen grote woonflats.

We lagen een kwartier voor op ons schema, maar hier is zo te zien geen echte aanlegplek, zodat we maar doorvoeren het Zuider Buiten Spaarne op, waar we een leuk plekje vonden bij een jachthaventje. Daar dronken we onze koffie, kauwden op een stuk brood of koek, keken naar wandelende en joggende Schalkwijkers en kletsten wat kletskoek. Het Spaarne was druk, veel roeiers, wat zeilboten en natuurlijk motorboten. Als we verder voeren, viel het mijn gevoelig oog op dat feitelijk alle roeiers dames waren, dus informeerde ik of ze van de damesroeivereniging Kenau zijn. Nee, gewoon van de Haarlemse Studenten Roeivereniging en inderdaad zag ik ook een skiffeur.

We kwamen ook langs de Kanohaven van HKV, echter alles was toe. Later ontmoetten we toch nog twee varende damesleden van die vereniging.

Een rondje Haarlem, dus zoeken naar de Nieuwe Gracht. Met wat hulp van de wal via de oudste gracht van Haarlem, de Bakenessegracht, naar de Nieuwe Gracht gevaren en dan via de Kinderhuissingel de lage bruggen onderdoor naar de Bolwerken. Daar hebben we lekker even gezeten in het inmiddels zeer warme zonnetje. Erg mooi wonen daar aan die singels, alleen je hoort constant het geluid van het nabije verkeer: remmen, optrekken, remmen, optrekken!

Vanuit de singels van de bolwerken kwamen we weer op het Spaarne op, langs de oude chocoladefabriek van Droste. Langs een waterkunstwerk in aanbouw, waarachter we de thuishaven van de Trekvogels vermoedden, eindigden we de tocht weer bij de woonboten, waarna we alle tijd hadden alles netjes in en op te laden en rustig naar huis te rijden.

Op deze tocht ervaar je de naoorlogse schaalvergroting in en de verparking van Nederland. Een trotse, grote fabriek voldoet thans als een pretgebouw, zoals de Droste fabriek en de Lichtfabriek, twee woontorens die het machtige stoomgemaal van Cruquius overschaduwen, overal bossen, waar het nog niet zo lang geleden open en kaal was.

Schitterende tocht op een heerlijke dag!
Eric van der Wal