Kajakvaardigheid A

Afgelopen winter gingen wij op zoek naar de mogelijkheden voor het behalen van het KV-A diploma. Bij Zeekajak.nl bleek dat er een mogelijkheid was om een instructeur op locatie te laten komen. Het bestuur reageerde enthousiast. Binnen korte tijd waren er acht aanmeldingen.
Op zaterdag 16 juni kon de uitdaging beginnen. Om half tien lagen de boten op de kade en Nico Middelkoop werd welkom geheten door Dick namens het bestuur van de KVU. Nico had ons al via de mail de opdracht gegeven om de theorie van het schriftelijke examen voor te bereiden. Dat bleek een document van 36 pagina’s.
Na de voorstel ronde en de uitleg over het programma van de komende twee dagen konden we omkleden en wegwezen. Het theorie examen hield ons bezig en de vragen gonsde door de loods. Deze is voor Maarten: beschrijf de vier stappen van een juiste voorwaartse peddelslag! ’Insteek, doorhaal, uithaal en overhaal. Wat moeten we dat ook weten? ’’

Windkracht 3 ZW, zon en 17 tot 18 graden.
Om half 11 lagen alle boten in het water. De eerste aanwijzing werd geven, nog voordat wij het haventje uitwaren. De voorwaartse peddelslag moet met de bovenste hand geopend en de schouder moet met de insteek meedraaien. Dat beloofde een heftig en intensief les programma. De instructie dagen van de KVU waren de basis en nu werd het menens.
Eenmaal op het meer vervolgde Nico de les, een opdracht was bijvoorbeeld: over de schouder kijken naar de achterste in de groep doormiddel van een dynamische lage steun. Met een aardig wind zijwaarts zijn we naar Pannenkoeken eiland gevaren. Ondertussen kregen we les over het opkanten. De scheg moest in om het niet te makkelijk te maken. Kijk over de hoge knie naar de kant waar je naar toe gaat. Gooi de boot maar op zijn zij. Smokkel af en toe een boogslag en steek de andere kant recht in het water. Op het Pannenkoeken eiland hielden we pauze. Nico maakte gebruik van de ligging van het eiland om te vertellen waar we de boot te water konden laten zodat de boot door de wind in een mooie instap positie werd geblazen.
Nadat we de pauze plek achter ons hadden gelaten werd er een wedstrijdje georganiseerd, twee teams van twee personen werden met een sleeplijn aan elkaar gemaakt. In dit duo moest er gesprint worden.
Daarna voeren we tegen de wind in terug richting Uitgeest. In de buurt van de haven vonden we een plek in de luwte daar kon er geoefend worden met het omslaan en de reddingen. De truc was om, wanneer je boven kwam, je peddel en je boot nog vast te hebben. Daarop werden de reddingen nog even geoefend. Eenmaal terug in de kajak  moesten we allemaal wéér omslaan om ook nog een stuk met de kajak (en de peddel natuurlijk) te zwemmen.
Na de zwem oefening voeren we naar de loods waar de spullen afgespoeld werden en het tijd was om zelf onder de douche te stappen.
Toen alle boten op stok lagen, gingen we naar het huis van Mariëlle en Maeve, waar we de gezamenlijk gemaakte maaltijd aten. Nico was als gast uitgenodigd.

De volgende dag:
Zondag, windkracht 3 bewolkt temperatuur 17-18 graden.

Om tien uur bij de KVU. Leuk dat Theo en Ton even langs kwamen om ons aan te moedigen, foto’s te maken en kennis te maken met Nico. Direct werd de weg vrij gemaakt voor eventuele volgende trainingen op locatie.
We begonnen de dag met het theorie examen en ja hoor, de vraag van de voorwaartse peddelslag (Maarten zijn huiswerk) zat in het examen. Na een uur schrijven en denken gingen we elkaars toets nakijken onder toeziend oog van Nico. Er was een gezamenlijke zucht van opluchting, iedereen was geslaagd.
Nu nog de vaartechnieken op het water. Blij gingen we het water op. Alle vaartechnieken moesten, vandaag zonder aanwijzingen, goed uitgevoerd worden. Nico hield nauwkeurig de resultaten bij.
16 vaartechnieken en/of onderdelen van het kajakken werden gevraagd en getoond. Er werd hard gewerkt. Nico heeft een fantastische vaartechniek en het lijkt zo gemakkelijk.  Hij bleek een aangenaam maar ook kritische leermeester.

Aan het eind van de examen dag werden de kajaks en uitrusting opgeborgen en was het tijd voor de evaluatie. Gezamenlijk de af -tekenlijst van de vaartechnieken doorgenomen: iedereen had het examen gehaald. Het was leuk om twee dagen zo intensief met elkaar te werken en bezig te zijn. We waren een top groep met elkaar en Nico is zeker het uitnodigen voor een volgende- of dezelfde cursus waard. Wij zijn nu de trotse bezitters van het KV-A diploma en het is de opstap naar meer.

Anne-Marie Groenestein, Ezra Groenestein en Maeve Hoogland.