Varen op hoog niveau

klik op de foto voor meer

Op 24 maart j.l. deden meerdere leden mee aan de landelijke opschoondag met als doel ons landje en met name je eigen omgeving schoon te maken. Zoals al eerder is beschreven hebben wij een schrikbarende hoeveelheid rommel uit het water en de rietkragen van 'ons' meer gevist.
Een leuke bijkomstigheid was dat er ook 2 ballonvaarten werden verloot en ondergetekende was een van de gelukkigen en afgelopen zondag, 15 juli was het dan zover.
Ik kreeg 's ochtends het verzoek me om 19:30 te melden op een bedrijventerrein bij Wieringerwerf. Rond die tijd waren ook de andere 21(!) ballonvaarders aan komen waaien. Met wat hulp van de aanwezigen werd eerst de mand van de trailer gehaald en de ballon uitgepakt. Daarna moest er worden gewacht omdat vanwege de thermiek die aan het einde van de warme dag vlagerige wind kan veroorzaken waardoor opstijgen onveilig is. Uiteindelijk kon er lucht in de ballon worden geblazen met ventilatoren waarna de lucht wordt verwarmd met de gasbranders die in de mand zitten. De mand ligt tot die tijd overigens op z'n kant. Ook de eerste passagiers moesten in de nog liggende mand instappen of meer kruipen eigenlijk. Doordat de warme lucht opstijgt trok de ballon de mand rechtop en konden ook de anderen in de mand klimmen. Na nog even flink doorstoken komt dan uiteindelijk de mand los van de grond, worden we losgekoppeld en begint de tocht.

Al snel zitten we op aanzienlijke hoogte en krijgen een prachtig uitzicht over vooral de landbouwvelden van de Wieringermeer. In de verte zien we onder andere Medemblik, Hoorn, de Afsluitdijk en enkele andere dorpen in de omgeving. We merken dat paarden geen liefhebber zijn van luchtballonnen... Verder is het eigenlijk heel erg rustig zo op een paar honderd meter hoogte wat alleen geregeld wordt verstoord door de brander die nodig is om de lucht in de ballon op temperatuur te houden om de ballon in de lucht te houden. Uiteindelijk hebben we een hoogte van zo'n 1000 meter bereikt.
Na een klein uur is het tijd om een landingsplek te zoeken. We kregen de instructie om onze landingspositie in te nemen (gezicht in de richting waar we vandaan kwamen, knieƫn licht gebogen en de lussen in de mand goed vasthouden) waarna de piloot vlak over het kanaal Schagen-Kolhorn scheerde om in een weiland iets ten oosten van Schagen neer te komen. Vanwege de snelheid wordt de mand eerst nog enkele meters door het gras gesleept om uiteindelijk tot stilstand te komen waarbij er nog steeds een risico is dat een windvlaag de mand kan laten kantelen. Best wel even spannend dus. Maar dan mogen we er een voor een uitklimmen of -kruipen. Er wordt vervolgens weer een beroep op ons gedaan om te helpen de ballon op te vouwen, in de (hele grote) tas te proppen en het hele zaakje weer op de trailer te krijgen. Overigens moest er nog wel even toestemming worden gevraagd aan de boer voordat de bus met trailer die ons volgde ook het weiland op mag rijden.
Tot slot krijgen we van de piloot nog een uitleg over de geschiedenis van de ballonvaart. Zo dacht men vroeger nog wel eens dat zo'n gevaarte dat met grote vlammen van de branders uit de lucht kwam wel uit de hel moest komen. Om dat te weerleggen werd er na de landing Champagne geschonken omdat het in de hel zo heet is dat daar toch geen druiven konden groeien om wijn van te maken!
Daarnaast heeft koning Lodewijk XVI na de eerste ballonvaart bepaald dat iedereen die een ballonvaart voltooide moest worden verheven in de adelstand waardoor ik me nu Baron van Wieringerwerf tot Schagen mag noemen. Klinkt beter dan SpongeRob vind je niet?
Het ballonvaartbedrijf had inmiddels ook een bus opgetrommeld die de meesten van ons weer terugbrachten naar het vertrekpunt waarna ik, inmiddels al na 23:00 uur en weer een fantastische ervaring rijker, naar huis ben gereden.

Robert Puper