KVU doet mee met de landelijke opschoondag 23maart2019

Uitgeester- en Alkmaardermeer

Klik op deze foto voor een grotere versie

Voor de derde keer heeft de KVU zich opgegeven voor de landelijke opschoondag. Voor de landelijke opschoondag hadden zich 20 leden opgegeven, hier bovenop zijn er extra leden komen opdagen en we kregen hulp van Hymke, dochter van Annet en Quinten, de zoon van Johan. Tevens heeft Marjo, een vriendin van Joke, haar hulp aangeboden. Van KV Jason was Frank aanwezig om mee te doen en te kijken hoe wij het hebben georganiseerd. Zowel Hans Weeren als Rob hebben hun hulp aangeboden om twee sloepen te helpen met het zwerfafval.

Was het om 09.15 toen ik aankwam nog rustig, de volgende 30 minuten veranderde de situatie, leden kwamen, kleden zich om en de kajaks werden voorbereid en gingen naar buiten. De taart aangeboden door de Gemeente werd gebracht. Corry en Leo hadden al snel door dat om iedereen van een stukje taart te voorzien er meer nodig was. Even later kwam Leo dan ook met twee extra taarten aangelopen.

Wethouder Jelle Brouwer was tijdig gearriveerd en genoot van de drukte in en rondom de loods. De pers was “massaal” gekomen, Uitgeestonline, De Uitgeester, OSU film mensen en het Noordhollands Dagblad waren aanwezig. Al met al een gezellige bedoeling, en in en rondom de loods hing een enthousiaste sfeer. Voor mij was de dag al geslaagd en de dag moest nog beginnen! Hoe we het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet, maar er blijken toch 25 mensen in de kantine te passen om naar de instructie van Henk te luisteren.

09.50 uur, en we moesten nog in de boten. De wethouder had nog meer afspraken en moest om 10.00 uur weg. Het “startschot” was een issue, geen pistool, geen toeter, dus dan maar roepen 1, 2, 3, Go. Zo gezegd, zo gedaan.

Vergezeld met twee sloepen togen de kajakkers het meer op en waaierden uit naar de diverse plekken. Ik meen dat iedereen tussen 13.30 uur en 14.00 uur weer terug was (kan ook iets eerder zijn). Het heeft een behoorlijke berg zwerfafval opgeleverd, van plastic doppen, aanstekers, flessen, blikjes naar stoelen, tafelbladen, brandblusser, autobanden en een complete voorbumper van een auto.

Henk heeft eind van de middag nog het volgende gemeld: “nog een grappig besluit, toen we met een klein groepje nog even zaten na te genieten kwam er een vrouw aan die vroeg of we dit allemaal uit het meer hadden gevist. Vervolgens wees zij op de houten tuinstoel en zei “die is van mij, van mijn terras gewaaid. Maar hij is helemaal stuk dus ik neem hem maar niet mee”.

De Uitgeester haalt Henk aan, die deze dag als coördinator optrad, "Het is een beetje dubbel, aan de ene kant hoop je dat er veel afval wordt verzameld, aan de andere kant juist niet want dat betekent dat mensen nog steeds dingen weggooien op straat'.

Het Noordhollands Dagblad maakt de onderstaande melding: Annet Duin, dorpsgenoot van Anja, doet voor de derde keer mee. „Dit doet een beroep op je jager-verzamelaar-gevoel. Je wilt zoveel mogelijk verzamelen, verslavend.” „Ja en het is ook leuk, iets doen wat je anders niet doet en daarbij lekker vies worden”, vult Anja tevreden aan. Uiteindelijk ligt er een grote stapel afval op de kade.

En UitgeestOnline meldt “jullie zijn wereldnieuws”.

Tja, de Landelijke opschoondag voor 2020 toch maar weer opnemen in de activiteiten kalender om te jagen en lekker vies te worden….

Gr. Theo

KLIK op onderstaande foto voor een foto-serie van de schoonmaak-aktie

En hier ook nog een Link naar:  het artikel van Uitgeest-Online