Sammerpolder, verkenning2.

Eind april staat in de KVU tochtplanning de Sammerpolder op de lijst (Zondag 28 april, na Koningsdag).

De polder is niet groot, ligt tussen Heiloo en de Egmonden. Het wordt voor een groot deel als bollenland gebruikt, en zou daarom geschikt zijn voor een lentetocht. Handig is ook nog dat het niet ver rijden is.

Verkenning1 ging al in januari op de fiets, toen er van die bloembollen nog weinig te zien was.

Gunstige startplek wel gevonden, en rond de Abdij van Egmond gefietst, en Het Slot op de Hoef bezocht. Conclusie: zou een leuk tochtje kunnen zijn, met varianten waar het om afstanden gaat.

Het gaat om een klein poldertje, met een aftakkingen naar Egmond aan de Hoef, inclusief restanten van het kasteel, en één naar de Abdij. Schematisch:

Op 11 april dan Verkenning2, gewoon varend.

De startplek is ongeveer 10 m lopen, vanaf auto tot steigertje, daarna moet de auto iets verder weggezet worden.

De route voert vlak achter het Heilooër Bos langs, een mooi parkachtig landschap. Vrij snel twee keer overdragen, en daar blijft het bij.

De eerste aftakking gaat naar het kasteel. Prima steigertje, op ca 100 m horeca, en een bezoek aan de restanten van het kasteel en graaf Lamoraal-van-Egmont is aan te bevelen. Daar is de lunch mogelijk.

Terug naar de polder, en je afvragen hoe het zit met die bloembollen. Ach, zo laag zitten in een kajak … is ook niet alles.

Terug bij het startpunt kan gekozen worden voor gewoon stoppen, of nog een heen-en-weer naar de Abdij, en daar een bezoek aan de Vlindertuin en Boomgaard. En ook nog naar het kerkhof van de Abdij, mooie plek om daar te liggen. De winkel daar  is zondag helaas dicht, voor mooie abdijkaarsen moeten we een andere keer langsfietsen.

Het rondje zelf is ca 7 km, naar het kasteel heen en terug ongeveer 2 x 3  km, en naar de Abdij en terug samen ongeveer 5 km. Een prima rondje voor een lente tochtje.

Maar:

Vanuit de kajak zelf is weinig te zien van de bollenteelt.

Om je aan te melden voor deze leuke tocht: KLIK HIER