Tochtbeschrijving Rondje Spijkerboor, 3 feb. 2013.

Dit is een tocht voor iedereen, want de afstand is niet meer dan 20 km. in totaal en halverwege is er een ruime rustpauze. De tocht gaat alleen door bij rustig weer, dit ter beoordeling van de tochtleider. Voor wie het nog nooit heeft gedaan: ervaar hoe heerlijk het kan zijn om ook in de winter door het verstilde Noord-Hollandse landschap te peddelen!

Bijzonderheden: We vertrekken om tien uur van de KVU-loods. In een rustig tempo wordt gevaren naar De Stierop, vervolgens in de Markervaart rechtsaf richting Knollendam. Via de Knollendammervaart gaat het in noordoostelijke richting naar Spijkerboor. Daar wordt gepauzeerd in één van de twee restaurants. Als we weer lekker opgewarmd zijn gaan we terug via Oost- en West- Graftdijk, waarna we de keus hebben om de tocht in te korten door weer via De Stierop te varen, of  langs De Woude en Deilings weer het meer op.
Hoe lang we over de hele tocht doen hangt natuurlijk af van de omstandigheden en ons tempo. Maar reken erop dat we niet voor 15.00 terug in de loods zijn.
Opmerkingen: Omdat het varen in de winter extra risico’s met zich meebrengt, is het belangrijk om hoge eisen te stellen aan je uitrusting: voldoende warme kleding en reservekleding, liefst ook wetsuit of droogpak. Zorg voor goede hoofdbedekking. Goed eten van tevoren en ook iets om onderweg je energie op peil te houden (energierepen, warme drank). Bij twijfel, of vragen, neem gerust even contact op met de tochtleider.

N.B. De kans is groot dat deze tocht zal worden uitgesteld, omdat de hele route volkomen ijsvrij moet zijn. Wie zich heeft aangemeld krijgt bericht als de tocht niet doorgaat, maar houd ook de mededelingen op onze website in de gaten!