Nieuwjaarstoespraak

Beste Vrienden
Welkom allemaal op deze eerste bijeenkomst van het nieuwe jaar. Dit is een gelegenheid om eens rustig terug te kijken naar het jaar dat achter ons ligt en vooruit te kijken naar wat 2013 voor ons in petto zou kunnen hebben.
Bij de voorbereiding van mijn toespraak kon ik gebruik maken van onze prachtige website, om via de nieuwsbrieven en tochtverslagen het hele jaar de revue te laten passeren. Chris, René en Kasper verdienen een flinke pluim voor hun werk. De website is in de loop van het jaar nog steeds bijgeschaafd en verbeterd. En hij gaat een nog belangrijker rol spelen, maar daar kom ik straks nog op terug.

Mijn verhaal zal worden verlucht met enkele beelden, voor zover wij konden beschikken over foto’s van de diverse tochten, zoals die door René zijn verzameld van onze website. Omdat dat lang niet altijd het geval bleek te zijn, doe ik bij deze nog een dringend beroep op alle leden: Zorg voor beeldmateriaal als je meevaart met een tocht!

Het jaar begon met de nieuwjaarsduik van René en Anoushka. Dan wel in de kajak, natuurlijk.  Wieger, Chris en ondergetekende waren getuigen. Dit jaar was ik weer vol verwachting naar het strand gegaan, maar deze keer waren er geen kanoërs te zien, helaas.
Ook werd er die winter nog volop gewerkt aan de nieuwe kleedkamers in ons clubhuis.
Natuurlijk was er al snel de legendarische en inmiddels traditionele Biesboschtocht, oftewel de SNERTTOCHT. Zeer goed bezocht, met zelfs een deelnemer uit buurland België. Het was prachtig weer en opnieuw hadden de thuisblijvers ongelijk. Ondanks het koude water vond René het nodig om een demonstratie eskimoteren te geven in de tijd dat Chris de Ridder druk was met het warmen van de erwtensoep.

De workshop navigatie was ook een groot succes, op 25 jan. Het zal ertoe leiden dat nog meer leden in de toekomst tochten op zee zullen gaan organiseren. Ik heb ook iets opgevangen van een wedstrijd waarbij een chocoladereep te winnen was. Alleen ik weet nog steeds niet waar die webcam precies staat en heb dus niet de reep gewonnen! In maart is er nog een expeditie naar de Razende Bol geweest, waar toen nog geen bultrug was aangespoeld. Maar dit soort acties betekenen wel dat er van een echte winterstop geen sprake is bij de KVU. Getuige ook de populaire zwembadtraingen, in maart, voor het eerst in samenwerking met Jason. Toch begon 7 April  het nieuwe seizoen pas officieel met de jaarlijkse schoonmaak, als altijd een nuttige en heel gezellige actie. Alleen nu wel extra veel werk, door al het stof dat op de boten was neergedaald tijdens de verbouwing. We zijn de vrijwilligers dan ook zeer dankbaar. Maar natuurlijk begon het seizoen pas écht met de jaarlijkse openingstocht, als altijd onder leiding van Eric v.d. Wal. Tevens werd op die dag, 22 april, de opgeknapte loods en kantine feestelijk geopend. Maar stiekem was er op 15 april al een prachtige tocht geweest naar IJburg en Pampus, met een lunchstop op het eiland Pampus, bij harde wind was dat zwaar werk!
Daarna, op 6 mei, was er een mooie tocht in de Voordelta, Zeeland. (De beelden spreken voor zich). Gevolgd door de waddentocht of Hemelvaarttocht, op 17 tot 19 mei.
Natuurlijk waren er in mei en juni ook weer de instapavonden, die goed werden bezocht en ook nieuwe leden hebben opgeleverd, waarvan enkelen al tot de actieve vaarders zijn gaan behoren.
Als ik me niet vergis is er in juni/juli nog een kampeerweekend geweest met een overnachting op Schiermonnikoog.

Helaas had onze barbecuetocht dit jaar te maken met tamelijk slecht weer, wat de pret werkelijk niet heeft mogen drukken, zeker niet als je in aanmerking neemt hoe lekker en goed bezocht de barbecue weer was.
Ergens in juni organiseerde de KVU een expeditie naar de wonderschone archipel ten zuiden van het Deense Fünen. Vijf deelnemers hebben daar een week lang genoten van idyllische eilanden, helder water en de meest romantische kampeerplekjes.
Wat valt er verder nog te melden? Juli en augustus is komkommertijd bij de KVU, wat helemaal niet wil zeggen dat er dan niet gevaren wordt. Integendeel: menigeen heeft in binnen- en buitenland heel wat kilometers afgelegd, maar club-activiteiten zijn er in die periode nu eenmaal niet. 23 sept. Amsterdam, als altijd onder de bezielende leiding van Gilbert die zeer goed de weg weet op de grachten en op het IJ. 7 Oktober, WATERLAND met een zeer klein maar select gezelschap
19 oktober: Hoornse Hop, onder zomerse omstandigheden: Wie zit er nu in oktober nog in zwembroekje te lunchen? Weliswaar onder achterdochtige blikken van een stel ouders met kleine kinderen die aan de wandel waren!

13 november: Den Oever- Oude Schild, met mistig weer en varend van boei tot boei.
En dan heb ik het nog niet gehad over de enthousiaste brandinggroep, die geheel autonoom functioneert, met Anouschka als drijvende kracht. Zij varen vrijwel het hele jaar door, zolang de watertemperatuur het toelaat, maar over dat laatste zijn de meningen verdeeld, als je begrijpt wat ik bedoel. Tot slot kan ik in dit overzicht nog vermelden dat 2012 ons ook een vernieuwd registratiesysteem heeft opgeleverd voor de ligplaatsen in de loods. Laurens Hendriks heeft de vakken van letters en nummers voorzien, op zo’n wijze dat ieder lid nu een unieke combinatie van een letter en een getal heeft. Het ligplaatsenbeheer is, in verband met de drukke werkzaamheden van Laurens, inmiddels overgenomen door René van der Zwan. Voortaan zullen dus alle mutaties i.v.m. de ligplaatsen uitsluitend nog via hem lopen. René heeft ook de codes op een onopvallende manier op de boten aangebracht. Het voordeel is dat we ons nooit meer hoeven af te vragen: Van wie is deze boot eigenlijk, en ligt hij wel op de goede plek?

Een blik op de toekomst.
Wat zal dit jaar ons brengen?
Ik wil beginnen met een zorg uit te spreken, die het bestuur momenteel bezig houdt. Er is dringend behoefte aan nieuwe bestuursleden. Niet alleen is er formeel nog geen voorzitter, maar bovendien zal er met ingang van de ALV in februari nog een tweede vacature ontstaan, als onze secretaris afscheid neemt volgens het geldende rooster van aftreden. Zijn tijd zit er ruimschoots op. Nu betekent dit niet dat kandidaten zich persé beschikbaar moeten stellen voor de genoemde functies, want binnen het bestuur worden de taken in onderling overleg verdeeld. Ik doe hiermee dus nogmaals een beroep op de leden om zich beschikbaar te stellen voor een functie in het bestuur, of eventueel als commissielid.

Dit jaar streven we naar nog meer leuke activiteiten en tochten met veel variatie, voor elk wat wils. Dus zowel tochten voor gevorderden als beginners, zowel dagtochten als meerdaagse ondernemingen. De woensdagavond als clubavond wordt nieuw leven ingeblazen, zodat dat weer een moment wordt van ontmoeting en inspiratie.
2013 zal het jaar zijn van de toenemende digitalisering. De website zal een steeds belangrijker rol spelen en ons clubkrantje zal binnenkort nog slechts via het internet verspreid worden (met uitzondering van enkele exemplaren die bestemd zijn voor leden die nog niet zijn toegetreden tot het digitale tijdperk.)
Om nog beter te kunnen aansluiten op de behoefte van onze leden willen we in de loop van het komende seizoen een enquête houden. De uitkomsten daarvan zullen een leidraad vormen voor het bestuur bij het uitzetten van onze plannen.

Al geruime tijd wordt onderzocht welke vormen van samenwerking met ander kanoverenigingen voor ons interessant zijn. Op kleine schaal vindt dit al plaats bijvoorbeeld bij de gemeenschappelijke zwembadtrainingen samen met Jason en het openstellen van onze kantine voor bezoekende verenigingen die de Meldijk als startpunt voor een tocht willen gebruiken.
En natuurlijk zullen we dit jaar plannen moeten maken voor ons jubileum in 2014. We gaan het op bescheiden wijze vieren, maar zullen het jubileum zeker niet ongemerkt voorbij laten gaan. Er is al een jubileumcommissie in het leven geroepen en we houden ons aanbevolen voor goede ideeën.
Kortom, het gaat een positief en boeiend jaar worden. Ik nodig jullie allen uit om samen te drinken op het kanoseizoen dat voor ons ligt.
Proost!