Veenroute Groningen/Drente

Het Veenvaart project nadert zijn voltooiing!

Straks kun je een rondje varen omdat tussen Emmen en Ter Apel een kanaal van zo'n 6 km door de Hondsrug loopt via de Keersluis en de Koppelsluis. Je kunt zelfs een nog groter rondje varen: van Ter Apel kun je via het Haren-Rütenbrockkanaal naar de Ems varen en zo via de Dollard naar Emden, of de BRD in, b.v. naar de Mulderstate.
Het VVV heeft een mooi kaartwerkje gemaakt van de route.
De grote hindernis lijkt mij de vele sluizen in de route. Wat dat betreft, lijkt het wel een beetje op de Franse kanalen. lKampeerplekken moet je v.n. bij de diverse jachthavens zoeken. Ik heb nog geen trajecten uitgestippeld.
Eric Uit de krant:

Een nieuwe vaarverbinding in Zuidoost-Drenthe krijgt de naam Koning Willem-Alexanderkanaal. Het is het eerste infrastructurele project in Nederland dat wordt vernoemd naar de nieuwe koning. Dat meldden de provincie Drenthe en de gemeente Emmen dinsdag.

'We hebben het Koninklijk Huis gevraagd of Willem-Alexander als koning zijn naam wil verbinden aan dit project. We zijn zeer verguld dat hij daarmee heeft ingestemd', zegt de Drentse gedeputeerde Henk Brink.

Oranjedorp
Het gaat om een nieuw aangelegde vaarverbinding van 6 kilometer tussen Klazienaveen en Oranjedorp. Het Koning Willem-Alexanderkanaal maakt deel uit van het project Veenvaart, een route voor de pleziervaart die door de Drentse en Groningse veenkoloniën gaat en laat zien hoe een groot deel van Nederland eruit zag voordat het afgraven van turf begon.

Drenthe is al jaren bezig om de vaarroute die de provincie verbindt met Groningen en Noord-Duitsland, in oude staat te herstellen. Zo zijn er tientallen oorspronkelijke sluizen en bruggen geplaatst.

Het Koning Willem-Alexanderkanaal wordt op 8 juni geopend.