Regenboog over Spiekeroog

Regenboog over Spiekeroog (Weekend 17-19 augustus)

Vaarders: Peter, René, Wieger, Thomas, Peggy
Supporters: Kilian, Theo, Greta

Een kleine 400 km verwijdert van het Alkmaardermeer bevindt zich Neuharlingersiel. Daar begon de overtocht naar het pittoreske Duitse waddeneiland Spiekeroog. De groep was klein, maar zij die mee vaarden hebben het laatste zomervakantieweekeinde van 2007 heerlijk afgesloten.

De windmolens draaiden op volle toeren bij vertrek in de haven. Vier beaufort was besteld en dat levert hele leuke, korte wadgolfjes op. Een klein uur na vertrek stonden we weer op het droge en werden verrast door een regenbui. Vloekend en tierend stonden sommigen te worstelen met hun tent, maar na regen komt zonneschijn en we werden beloond met een mooie, dubbele regenboog over het eiland.

Zaterdag begon het echte werk: rondje Spiekeroog. Met de wind door de haren en het zout op de lippen hebben we vijf uur vaarplezier beleefd. Peddelen rondom Spiekeroog is een heuse ervaring en een echte aanrader voor elke zeekayakker. Bij een hoge deining en een stevige bries is dat plezier en spektakel verzekert! Zeker langs de noordkant, waar het eiland omringt is met een zandplaat. Die moet je dus 2 keer doorkruisen. Bij de eerste doorsteek hebben Peggy, Thomas en René hun drinkgerief achtergelaten en de tweede doorsteek leverde een drenkeling op. Met behulp van Wieger’s koelbloedigheid en Thomas’ assistentie werd de dame, die al surfend in het witte schuim terechtkwam, veilig aan wal gebracht.
Tijdens de middagrust ging de wind liggen en braken de wolken open. De zon straalde over strand en zee.
Bij inzet van de tweede helft van de tocht werden we uitgezwaaid door een grote groep zeehonden. (Tip: vaar achteruit, weg van de zeehonden, dan komen ze een stuk dichterbij en dat is niet alleen prettig, maar maakt het fotograferen van zeehondjes ook gemakkelijker.)
Met samengeknepen oogjes genoten we van de glinsteringen over het water en het wad. Zo kwamen we moe maar tevreden terug bij de camping aan.

Terwijl de familie Hans achterbleef om nog een dagje langer te genieten van het eiland, hebben René, Peter en Wieger de terugtocht alleen gewaagd. Maar hierover weet ik niets te berichten, behalve dat het eiland ook voor niet vaarders heel interessant is. Zeker als je van wandelen, rust en lekker eten houdt. (Spiekeroog is een echt wandeleiland dat autovrij is en waar geen fietsen verhuurd worden. Meer info op www.spiekeroog.de)

Gegroet, de drenkeling