September in Zeeland

September 14, 2010

September in Zeeland

Het KVU weekend in Zeeland was, mede door het mooie weer een succes.
We waren overigens niet alleen, want op de camping bleken ook zo’n veertig kajakkers van het jaarlijkse NKB-zeekamp hun kwartier te hebben gemaakt. Maar op het water zijn we ze niet echt tegen gekomen. Zaterdag werd het Grevelingenmeer verkend en zondag gingen we de zee op.

Het was een leerzaam weekend:

A.Omdat we hebben geleerd dat het verstandig is om bij de ingang van de camping even te wachten tot die slagboom helemaal omhoog staat voordat je met kano’s op je dak doorrijdt. Als je dat niet doet, dan kan het gebeuren dat de boom vastloopt tegen de kano’s en vervolgens zelfs geheel afknapt als je nog doorrijdt.

B.Omdat we weer eens hebben gezien hoe belangrijk het is om je tochtgenoten te informeren over je conditie als je bijvoorbeeld een blessure hebt. We moesten nu een deelnemer aan de zeetocht naar het dichtstbijzijnde strand slepen, wat overigens wel weer eens een heel nuttige oefening was. Maar onder minder gunstige omstandigheden kan de veiligheid van de groep in het geding zijn!

C.Omdat er naar hartelust geoefend is met diverse reddingstechnieken. Hierbij een serie foto’s ter illustratie.

Een serie laat zien hoe de verschillende stappen van de X-redding er uit zien en de andere serie toont een simpele techniek om iemand te slepen zonder kabel, bijvoorbeeld als je een kanoër snel van een gevaarlijke plek weg wilt halen.

het slepen:
[image] [image]

de X-redding
[image] [image]
[image]

De foto’s zijn gemaakt door Anoushka en Henk.