Eindelijk!

Het was begin 2020 toen een fanatiek clubje kajakvaarders wekelijks in het aangename water van het zwembad in Heerhugowaard dobberde. Alles onder het toeziend oog van ervaren instruc-teurs/trices van kajakvereniging Kanowaard. Het uiteindelijk doel was het behalen van het brevet Kajak Veiligheid Test* (KVT).

Opeens zag de wereld er anders uit en werd het sociale leven, het verenigingsleven maar vooral ook het examen KVT in slow motion gezet.

Voor mijzelf brak er na een drukke start vooral

...

Op de heerlijke dag dat ook de tocht naar Noorderhaaks werd gehouden en diverse leden tochtjes deden op het Alkmaardermeer werd ook het KVA-examen van dit jaar afgenomen. Voor deze lichting (Karin, Jaap, Ton, Alex en Peter) waren de omstandigheden heel licht. Geen wind, geen golven. Oke, de KVA-ers van vorig jaar (windkracht 9, iedereen in het riet) hadden een legendarische aflevering.

Maar juist wij werden heel kritisch gevolgd door de voortreffelijke en hardwerkende examinatoren Ria Delis en

13 juni 2021

In de Volkskrant belicht cultuurjournalist Wieteke van Zeil wekelijks in de rubriek "Oog voor detail" een op het eerste gezicht onopvallend fragment van een schilderij of ander kunstwerk. Vaak heb ik na lezing van haar beschouwing een andere kijk op het betreffende kunstwerk. Rijker. Dit overkwam me ook tijdens de door Tiny en René georganiseerde KVU kajaktocht afgelopen zondag door Zaandam en het Oostzanerveld. Dit laatste, een veenweidegebied, kende ik al om dat ik vroeger in

...

Bij ontbreken van een buitenlandse kanotocht dit jaar, hebben wij een aantal korte vakanties ingepland. Een daarvan is een kleine expeditie vanaf ons huis in Wormer naar het NTKC-kampeerterrein in Limmen. Omdat er in Coronatijd geen introducees mee mochten nodigden we Jos en Mary uit die ook lid van de NTKC zijn.

Voor ons begon de tocht om 9h in de tuin. Tegen 11.00h kwamen we aan bij de KVU om Jos en Mary op te halen. Die waren rap klaar met inpakken en het avontuur begon.

We hadden het al zó vaak gezegd: eigenlijk moeten we ook eens een keer reddingsoefeningen doen bij harde wind en golven. En evenzo vaak hebben we het niet gedaan. Te koud, te nat, geen zin, volgende keer doen we het écht! Smoesjes genoeg.

Tot zaterdag 21 mei, toen gingen we dus echt. Na nog wat uitstelgedrag in de loods voeren we met windkracht 5 in de rug het meer op. Het zag er eerst nog rustig uit, al gingen de surfers behoorlijk hard van links naar rechts en weer terug. Tegen de tijd dat

...

Jaren gelden ben ik op de mountainbike eens van Hoek van Holland naar Den Helder gefietst. Dit jaar heb ik samen met Timo een tocht in omgekeerde richting gemaakt van Den Helder naar Hoek van Holland, maar dan met de kano uiteraard. Plan is om donderdag 13 mei te vertrekken en zaterdag 15 mei te stoppen. Drie dagen peddelen met twee wildkampeer overnachtingen. Maar Hoek van Holland is ook geen doel op zich. We gaan zien wat we ook leuk vinden. Vooraf hebben we aan de hand van Google Maps

...

Klik op de foto voor de hele fotoserie

De Bergermeer was ooit een ondiep meer met moerassen en eilandjes. In de middeleeuwen is het drooggemaakt en verkaveld, en daarmee is het de eerste drooglegging in Noord-Holland. Hierdoor ontstond de Bergermeerpolder die op gemiddeld een meter onder Normaal Amsterdams Peil lag. Het land was zo drassig dat er weinig belangstelling voor was. Daarom werd het gebruik elk jaar bij loting toegewezen aan arme boeren. Zo ontstond de naam Loterijlanden.

Jan Zaal heeft

...

De eerste KVU-tocht van het jaar brengt ons naar Eilandspolder. Het is prachtig lenteweer met weinig wind. Dat belooft een mooie dag te gaan worden.

Om 9.15 uur plonzen onze boten te water in het slootje naast IJclub Algemeen Belang in West-Graftdijk. Eilandspolder is langzaam aan het ontwaken als we wegvaren. De hazen op de landjes hebben geen tijd voor ons. Zij zijn veel te druk met boksen en rondjes hollen. Overal om ons heen horen we vogels zingen, of misschien wel ruzie maken, dat kunnen

...

Tijdens de ALV ben ik, Rianne, voorgesteld als opvolger van Theo. Annemarie Johan en ik gaan met z’n drieën de taken van Theo overnemen. Dat geeft wel aan hoeveel tijd Theo al die jaren in de KVU heeft gestoken. Wat een kanjer! Gelukkig blijft hij ons ondersteunen daar waar nodig.

Zelf ben ik lid geworden in september 2016, hoe is dat nou zo gekomen…?

Vanaf mijn tienerjaren ben ik gek op watersport, zo ben ik jaren fokkenmaatje geweest op een Vrijheid. Zeilwedstrijden op ons meer en door heel

...

Ondanks alle narigheid die corona meebrengt, proberen we er het beste van te maken. En dat lukt dankzij de KVU! Op 1 januari kwam de nieuwsbrief via de mail en een jaloersmakende foto via Whatsapp. Dus hup, meteen maatje Bert geappt en afgesproken voor een tocht op 2 januari. Over een goed begin gesproken: het was prachtig! Wij in de zon, regen rond het meer. Dat leverde mooie regenbogen en indrukwekkende luchten op.

Het gebeurt niet zo vaak, maar af en toe kunnen we varen op plekken waar normaal gesproken koeien en paarden of schapen grazen.

Iedereen heeft de beelden gezien, bijvoorbeeld van de Waalkade bij Nijmegen, waar we op een mooie zomerdag nog wel eens zijn uitgestapt om een “terrasje te pakken”. Maar het zag er nu, 5 februari 2021 wel heel anders uit. Om dat eens van dichtbij mee te maken ben ik graag ingegaan op een uitnodiging van Chris, die vlak aan de rivier woont, in Gameren: koffie bij hem

...

Het plan was om met vier vrienden een weekend te gaan kanoën en kamperen in de Weerribben. Maar toen kwam de persconferentie en ging de groepsgrootte terug van 4 naar 2… Uitstellen dan maar en over drie weken kijken hoe de vlag erbij hangt. Dat was dinsdag. Woensdag gewerkt, donderdag gewerkt, en toen begon het te kriebelen. Er werd prachtig weer voorspeld dus zonde om thuis te blijven!

Bladerend in het kanoboek van Jolanda komt er veel moois voorbij, maar waar kan je in november nog kamperen?

...

Zaterdagochtend 31 oktober weinig wind, zonnig. Op het strand zijn verschillende kajakkers. Tegenover de strandafgang vindt een viswedstrijd plaats. De kajakkers starten daarom zuidelijker. De golven veroorzaken wat witte strepen, maar zien er niet spectaculair uit. Ze zijn dat ook niet. Ze bouwen rustig op en breken gelijk matig op de banken, ook op die voor de strandlijn. De wind is matig, vrijwel geen stroming en dat zonnetje, heerlijk. Geen omstandigheden om druk te doen. Gewoon wat

...

KLIK op de foto voor de hele serie

Timo nodigde ons uit om langs de kust te varen. Hierop werd massaal gereageerd (door Willem Maarten en Peter). Dat komt vermoedelijk door het vroege tijdstip. Om kwart voor zeven reden we naar Uitgeest voor de boten. Om kwart over acht lagen we in de zee. Op dat vroege tijdstip is het nog vrij parkeren bij Biesterbos! Maar dat gaf ons alle gelegenheid om het strand wakker te zien worden. Hoewel, de vissers waren er al, een enkele hardloper, een Wim Hofzwemmer

...

Inmiddels bestaan de MarkerWadden al en paar jaar en zijn we daar in diverse stadia van de aanleg al per kajak gaan kijken. Dat waren redelijk korte tochten vanuit Lelystad. Wat we echter nog nooit hadden gedaan was om vanuit de vluchthaven Wijdenes te vertrekken. Omdat dit echter een flinke oversteek is van ruim 14 km over open en onbeschut water is, moet het daarvoor wel gunstig weer zijn en was het nog nooit gelukt die tocht te varen.

Tot 14 oktober: Door Corona-aanscherpingen verviel een

...

Niet veroorzaakt door kajakkers maar wel door kajakkers opgelost

Nagemaakte overzichtskaart incident (deze routes en afstanden zijn achteraf op een kaart gezet en zijn dus geen gps track, het is slechts voor beeldvorming)

Geel: Heenweg.
Groen: Geschatte drift bij het aanhaken van de windsurfplank.
Rood: Geschatte afstand en route van de sleep.

Wind: Zuid 5 Bft, windstoten 7 Bft
Watertemperatuur: onbekend (geschat op 15℃)
Luchttemperatuur: 11℃

Toen ik de weersvoorspelling las voor deze zondag was het vooral

...

Met z’n elven reden we naar Gendt, ver stroomopwaarts langs de Waal. Mondkapjes op bij elkaar in de auto. Met Max en Bas, en ook met Timo en Johan dit keer. Uitbreiding! Omdat we eerder waren qua tijd dan andere jaren was het nog licht toen we de tenten neerzetten. De avond was warm en windstil, en hele bomen verdwenen in de oven, aangestoken door Rob. We hadden iets te veel kruidenbitter bij ons, maar het ging op. De ribeye van Timo was heerlijk.

Een aantal jaren geleden stond er in Kanotities een interessant artikel, geschreven door een lid van “KV Onder de wadden”, over tochtjes naar de vierde slenk van Schiermonikoog. Voor deze kanovereniging is dat tochtje inmiddels een soort standaardtocht geworden die ze elk jaar wel een keer varen. Wij van de KVU zijn er echter nog nooit geweest.

In deze vakantie-arme Corrona-tijd zoeken we naar leuke mini-vakanties en hadden daarvoor ons oog op de vierde slenk laten vallen. Jos en Mary leek dit ook

...

Dit was de zomer van plannen die niet doorgingen. Geen buitenlandse kanoavonturen, geen verre reizen.

Maar dat hoeft ons er niet van te weerhouden om in de kano te stappen. En op het water zijn we vrij!  Dus besloten Erik en ik om nog eens naar Tiengemeten te gaan, om het eiland heen te varen, daar twee nachten te kamperen en ook te voet het eiland uitgebreid te verkennen.

Samen in de auto met mondkapjes op is geen pretje, maar dat hadden we er wel voor over. Op het parkeerterrein in

...

Donderdag zouden we naar een verjaardag van iemand die niet wist dat we kwamen. Het feestvarken logeerde in een huisje van Ljeppershiem (Friesland). Aangezien dat huisje aan het water lag, bedachten Tiny en ik dat we de 1,5 uur rijden daar naar toe nog nuttiger wilden besteden door er een kanotocht aan vast te knopen. Van de kaart leerden we dat er genoeg vaarwater is en je ook in Dokkum kon komen.

Om op koffietijd voor het gebak te kunnen aanschuiven vertrokken we om 8 uur vanuit huis.

...

Op zaterdag de 8e augustus 2020 tufte ieder van ons in het eigen coronabubbeltje naar Nogal Wiedus, het restaurantje met uitzicht op Noorderhaaks. Eenmaal op het water trok de lucht wat dicht met hoge sluierbewolking, en dat was mooi want het was warm genoeg. Neopreen was wel mee, maar niet nodig deze keer. Rob had een rondje uitgezet om Noorderhaaks heen, met de klok mee. Het water spiegelde en de horizon was nauwelijks te zien. Kompas op 270. Aan de oostkant waren wat bootjes aangemeerd en

...

Vrijdag 31 juli, dat bleek de beste datum voor een tocht naar Simonszand. Lekker voor de uitslapers, want we hoefden pas om half 7 op te staan. Alles muisstil in de auto’s gezet om de andere kampeerders niet te storen en dan op naar Noordpolderzijl. In de haven lagen een paar zeiljachten, waarvan de bewoners zeer geïnteresseerd waren in onze plannen. In de geul  stonden nieuwe staken en meer richting zee lagen er ook tonnen met VN, dat was nieuw. Het was stralend weer. We hadden prachtig zicht,

...

Meestal is het niet leuk als vrienden gaan verhuizen en verder bij je vandaan gaan wonen. In dit geval kwam het wel mooi uit. Dirk-jan verhuisde vorig jaar naar Ommen in Overijssel. De eerste keer dat we langs kwamen zijn we een stuk gaan lopen door de omgeving, ook langs de Regge. Een meanderende rivier die uitkomt op de Vecht. "Volgende keer neem ik mijn kano mee" zei ik al.

Deze zomer was het eindelijk dan zover. Met behulp van kanogids "Kanoparadijs Nederland" een praktisch startpunt en

Kano tocht Ierland-

Als je de cursief geschreven namen in Google maps opzoekt krijg je de mooiste foto’s van de natuur en steden te zien.

Het was een wens van mij, na vaak op vakantie te zijn geweest in Ierland, om per kano de Shannon af te varen. Na mijn hartinfarct zeiden mijn zoon Max jr. en schijnzoon Bas als we nog een keer in Ierland willen kanoën, moeten we het nu doen. We hadden wel een probleem 3 personen en maar 2 kano's. Jan Bakker van mijn woensdag kano groep zei je mag mijn

...

De leden van KVU die wel eens met mij een rondje Gein hebben gevaren weten dat ik al zo’n 50 jaar in dat gebied ronddobber. Toen de toercommissie van de TKBN vorig jaar een rondje Gein-Gaasperplas plande wist ik dus wel wie er mee moest. Helaas was het die dag niet verantwoord om met de kajak op de auto naar Amsterdam Zuidoost af te reizen.

Maar op de langste zaterdag van 2020 ging het dan toch gebeuren. Samen met acht anderen mochten Ton en ik ons melden op een parkeerplaats bij de