Een leerzame tocht

Natuurlijk moest ik gehoor geven aan de oproep van Timo 13/14 Augustus Heet weer BBQ Tochtje.
Een of twee jaar geleden hadden Timo en Johan dezelfde tocht gedaan en toen dacht ik dat had ik ook wel willen doen. Nu was het dus mijn kans.
Ik meldde mij aan en een paar dagen later vroeg ik hoeveel aanmeldingen er waren. Ik was de enige. Op mijn vraag of de tocht van 32 km heen en terug niet te ver voor mij zou zijn kreeg ik te horen dat het met stroom mee was en dan is het goed te doen, ook voor minder ervaren zeekajakkers. Vooraf hadden we overleg over de mee te nemen spullen, geen tent, wel eten en veel water! Mijn uitrusting bleek niet helemaal op orde en daarvoor moest ik nog even langs Bloem.
Zaterdagochtend zaten we volgens planning om 9.30 uur in onze kajak. Het weer was warm, er stond weinig wind en er was een kleine stroming naar het zuiden. We hadden een mooie snelheid, de tocht ging dus voorspoedig. Na een korte stop moesten we om de pier bij IJmuiden. Timo gaf aan dat we alle schepen voorrang zullen verlenen en tijdens de oversteek voor de ingang even stevig moeten doorvaren. Al enige tijd zijn er bij Wijk aan Zee veel schepen die voor de kust liggen voor het aanleggen van het windmolenpark. We moesten ook om een schip heen welke 1 km uit de kust lag, nog een klein ommetje dus.
Na de pier gingen we verder richting Zandvoort nog een uur varen. Vlak voor Zandvoort namen we  een pauze en aten voor extra energie. Na nog een uur varen kwamen we om ca 15 uur aan op een rustig strand waar we onze bivak zouden opslaan. Om onze dorst te lessen dronken we ons eerste biertje in 1 slok weg. Er volgde er snel meer.

Timo had voor het kampvuur veel hout meegenomen, mooie vierkante balkjes van ca 20 cm. Dat was goed te gebruiken voor een spel Kubb, voordat het in het vuur zou belanden. Ik legde de spelregels uit en als ervaren Kubb speler gooide ik de eerste 2x raak. Timo kreeg ook de smaak te pakken en won het eerste spel, vervolgens ook het 2e en 3e. Tijd om het vuur aan te steken. Na een paar gezellig uren, met barbecue, zonsondergang waren we voldaan en gingen rusten. Helaas, de strandvlooien gunde ons weinig rust, volgende keer maar een klamboe meenemen. We kropen dieper in onze slaapzakken en merkte alleen het geplok van de springende beestjes.
Vroeg in de ochtend werd ik gewekt door een geluid, blub, blub, blub, Dat klonk vreemd, ik opende mijn ogen en zag dat wij omringd waren door het water. We hadden een plek gekozen vlak achter een toekomstige zandbank. ‘Water’, riep ik nog slaperig en wekte daarmee Timo die direct opsprong om onze spullen op het droge te krijgen.
Na het ontbijt en pakken was het om 7 uur tijd om te vertrekken, zodat we in ieder geval nog een uur met de stroming mee konden peddelen.
De rest van de tocht zou met stroming tegen zijn en ook vandaag stond de wind uit het oosten. Ik zag er eerlijk gezegd wel tegenop. Na een uur waren we voorbij Zandvoort en namen een korte pauze, de volgende stop was vlak voor de pier. Vanaf daar moesten we 2 uur varen, om de pier en om het eerder genoemde schip. Halverwege dat stuk kon ik het tempo van Timo niet meer bijhouden en werd ik een half uur gesleept. Weer een mooie, nieuwe ervaring. Na nog 2 rustmomenten kwamen we om 14 uur aan op een overvol straks in Castricum. Moe, maar voldaan keerden we huiswaarts. Bedankt Timo voor de mooie tocht.

Alex