Kampeerweekend Eilandspolder 2023

Met de nodige voorbereidingen voor de kayak kampeertocht vertrokken Bert Ron Alex en Sebastian met volgepakte kayaks vanaf de club richting Eilandspolder  Er is tenslotte genoeg vaarwater in de buurt.

De weersvoorspelling was kortom heet 🥵 dus voldoende water mee voor onderweg.De route gaat via de Woude naar west-Graftdijk waar Alex de sluiswachter in dienst zal bellen.. uiteindelijk een charmante dame 👩🏼‍🦳die voor ons 4e de sluis opendraaiden en ons liet zakken op niveau begane grond. (3 meter)Vanuit de sluis besloten om via de mooie en rustige Eilandspolder naar de camping te varen. De omgeving vol riet en mooie landerijen. Toch weer dat boekje vergeten met alle merken watervogels.🦅🦜🫣Rond het middag uur naar de camping Welgelegen gevaren en onze tentjes opgezet. Altijd leuk om te zien hoe iedereen dat op zijn eigen manier toch weer voor elkaar krijgt. De tentjes staan en besluiten om naar het prachtige plaatsje de Rijp te varen en een lekker biertje op het terras te nuttigen🍻 met aansluitend een museumbezoek aan In t Houten huis waar een prachtige oude kayak die eeuwen geleden is gemaakt en nu het topstuk van deze collectie is.De Eilandspolder dit door mensen gemaakte landschap was vroeger een eiland tussen de meren Schermer en Beemster totdat die in de Gouden Eeuw werden drooggelegd. De combinatie van talloze slootjes , het laag gelegen land de oude dorpjes , oude stadjes en de omliggende laaggelegen droogmakerijen maken het tot een zeer fascinerend gebied om met je bootje doorheen te peddelen .Op zondag na een redelijke nachtrust wakker geworden met het geschater van alle Eilandspolder-bewoners 🦜🦅☀️Voor de boeg een hete zonnige dag .Ontbijtje een kop koffie of 2 het kamp afbreken en kayaks  laden, we besluiten om via een mooie omweg terug te varen naar de sluis in West-Graftdijk. Het begint al iets drukker te worden met muziekbootjes en oude dames met motorpech🙈Bij de sluis aangekomen wachten totdat deze op ons niveau was leeggelopen, wat een watergeweld en wat een hoogteverschil (3 meter).  De stroming liet bijna de kuip van Bert vollopen maar konden dit net voorkomen. De sluiswachter een fooi gegeven en bij de Woude nog even een laatste terrasbezoek en koers richting Uitgeest.Voor iedereen die ook eens een kampeertochtje wil meemaken, kijk voor volgend jaar op de KVU kalender.