De Alde Faenen

Het plan was om met vier vrienden een weekend te gaan kanoën en kamperen in de Weerribben. Maar toen kwam de persconferentie en ging de groepsgrootte terug van 4 naar 2… Uitstellen dan maar en over drie weken kijken hoe de vlag erbij hangt. Dat was dinsdag. Woensdag gewerkt, donderdag gewerkt, en toen begon het te kriebelen. Er werd prachtig weer voorspeld dus zonde om thuis te blijven!

Bladerend in het kanoboek van Jolanda komt er veel moois voorbij, maar waar kan je in november nog kamperen? Dat is waar ook, de Alde Faenen in Friesland, daar wilde ik altijd nog een keer naar toe en er zijn veldjes waar je je tentje mag opzetten!

En zo stond ik vrijdagochtend op het steigertje naast de kerk van Wergea.

Branding # Echt beleefd, opschepperij of inbeelding?

Zaterdagochtend 31 oktober weinig wind, zonnig. Op het strand zijn verschillende kajakkers. Tegenover de strandafgang vindt een viswedstrijd plaats. De kajakkers starten daarom zuidelijker. De golven veroorzaken wat witte strepen, maar zien er niet spectaculair uit. Ze zijn dat ook niet. Ze bouwen rustig op en breken gelijk matig op de banken, ook op die voor de strandlijn. De wind is matig, vrijwel geen stroming en dat zonnetje, heerlijk. Geen omstandigheden om druk te doen. Gewoon wat dobberen en ontspannen. Gewoon? uiteindelijk niks gewoons.

Hoe loopt dit af?

17 oktober 2020 - tochtje langs de kust

KLIK op de foto voor de hele serie

Timo nodigde ons uit om langs de kust te varen. Hierop werd massaal gereageerd (door Willem Maarten en Peter). Dat komt vermoedelijk door het vroege tijdstip. Om kwart voor zeven reden we naar Uitgeest voor de boten. Om kwart over acht lagen we in de zee. Op dat vroege tijdstip is het nog vrij parkeren bij Biesterbos! Maar dat gaf ons alle gelegenheid om het strand wakker te zien worden. Hoewel, de vissers waren er al, een enkele hardloper, een Wim Hofzwemmer en een vrouw met hond, die harder wandelde dan wij vooruit kwamen. Het idee was namelijk om met windje 3 en stroom tegen naar het noorden te gaan, naar Bergen bijvoorbeeld. Er stond een lekkere deining uit het noordwesten die soms even hoger werd als er een bui langs kwam. De zon kwam boven het duin en we kregen een volledige regenboog te zien! Een heerlijk tochtje. Volgens Timo konden we ook de Egmond-zeehond gaan zien, hoewel het geen dierentuin is natuurlijk. En echt, even later dook hij op. Vanwege de privacywetgeving is hier geen foto van gemaakt. Je moet het maar geloven. Na 1 uur en 3 kwartier hadden we de 7 kilometer naar de vuurtoren afgelegd en was het even pauze. Ik dacht nog: we gaan nog even door, want het is nog geen 11 uur (de vooraf afgesproken omkeertijd). Maar het was mooi weest, we gingen terug. En snel ook. Binnen 50 minuten lagen we weer op het strand, nu dat van Castricum, na een lange surf het strand op.

Bedankt voor deze gezellige deiningtocht!
Peter

Markerwadden, "the hard way"

Inmiddels bestaan de MarkerWadden al en paar jaar en zijn we daar in diverse stadia van de aanleg al per kajak gaan kijken. Dat waren redelijk korte tochten vanuit Lelystad. Wat we echter nog nooit hadden gedaan was om vanuit de vluchthaven Wijdenes te vertrekken. Omdat dit echter een flinke oversteek is van ruim 14 km over open en onbeschut water is, moet het daarvoor wel gunstig weer zijn en was het nog nooit gelukt die tocht te varen.

Tot 14 oktober: Door Corona-aanscherpingen verviel een geplande tocht rond de kop van Goeree omdat daar ook 2 overnachtingen bij hoorden en omdat er geadviseerd werd zo weinig mogelijk te reizen. Een veiliger tocht was in dit geval de tocht van Wijdenes naar de Markerwadden die we met 3 personen geheel Coronaproef konden varen. Onze groep bestond uit Jos, Theo en René

Incident Uitgeestermeer 4-10-2020

Niet veroorzaakt door kajakkers maar wel door kajakkers opgelost

Nagemaakte overzichtskaart incident (deze routes en afstanden zijn achteraf op een kaart gezet en zijn dus geen gps track, het is slechts voor beeldvorming)

Geel: Heenweg.
Groen: Geschatte drift bij het aanhaken van de windsurfplank.
Rood: Geschatte afstand en route van de sleep.

Wind: Zuid 5 Bft, windstoten 7 Bft
Watertemperatuur: onbekend (geschat op 15℃)
Luchttemperatuur: 11℃

Toen ik de weersvoorspelling las voor deze zondag was het vooral de zuidelijke harde wind die wel als een leuke uitdaging klonk. Wind uit het zuiden over het Uitgeestermeer en vooral het Alkmaardermeer betekend leuk kunnen surfen bij een rondje de Woude. Daarom had ik met Jelle afgesproken om een stukje te gaan varen. Bij het uitvaren van de haven was de wind goed te voelen, maar voor geen van ons beide een probleem. We voeren een schuine koers om bij de landpunt aan de overkant te komen, hier gingen we in de luwte liggen om te overleggen. De wind was redelijk hard dus werd afgesproken om geen heel rondje de Woude te varen, we spraken af om te surfen richting het Alkmaardermeer en daar naar het oosten te draaien om aan hoge wal te komen want de wind was licht zuidoost.

We vertrokken vanuit de luwte over het Uitgeestermeer. Ongeveer halverwege het meer, dit was al vrij snel want door de wind hadden we een behoorlijke snelheid, zag ik een wit windsurfboard drijven. Dit was niet gek want er waren meerdere windsurfers op het water bezig, maar op dit surfboard zat een jong jongetje die het ophijsen van zijn zeil leek te hebben opgegeven. Ik voer langs en vroeg of alles ‘oké’ was, het antwoord kon ik door de wind niet verstaan dus stak ik mijn duim op. Het jongetje stak zijn duim niet terug op, dit was reden genoeg om te keren en te vragen wat er aan de hand was. Ik vroeg het jongetje of hij het zeil nog omhoog kon krijgen en daarmee terug kon zeilen. Hij antwoordde dat het zeil wel lukte, maar dat het terugvaren naar de kant niet meer ging. Dit was logisch aangezien de opstap plek recht tegen de wind in was en windsurfers alleen schuin tegen de wind kunnen opkruisen.

Klik hier voor de afloop van dit avontuur

De Waal, 4-6 september 2020

Met z’n elven reden we naar Gendt, ver stroomopwaarts langs de Waal. Mondkapjes op bij elkaar in de auto. Met Max en Bas, en ook met Timo en Johan dit keer. Uitbreiding! Omdat we eerder waren qua tijd dan andere jaren was het nog licht toen we de tenten neerzetten. De avond was warm en windstil, en hele bomen verdwenen in de oven, aangestoken door Rob. We hadden iets te veel kruidenbitter bij ons, maar het ging op. De ribeye van Timo was heerlijk.