Een nieuwe lente-, een nieuw vaarseizoen

March 29, 2010

Een nieuwe lente, een nieuw vaarseizoen

Op de ledenvergadering van 16 februari mocht ik Annet als commissaris activiteiten in het bestuur opvolgen. En hoewel Annet verklaarde dat ze zich het afgelopen jaar wat had ingehouden als bestuurder bleek dat bij de overdracht wel mee te vallen. Voorbereidingen zijn getroffen en mijn mailbox stroomde over van alle correspondentie, draaiboeken en inschrijflijsten. Annet, nogmaals dank voor je werk de afgelopen jaren.

Als kersverse activist denk je natuurlijk allereerst aan varen. Dat kwam goed uit want al op de eerste dag van de volgende week kon ik aanschuiven bij vergadering van de vaarcommissie. Ook hier gaat het nieuwe jaar gepaard met enige wisselingen. Eric en Lies hebben een stapje terug gedaan. Beiden bedankt voor alle mooie tochten die jullie ons hebben laten varen. Maarten en Sandra hebben we als nieuwe leden verwelkomd. De samenstelling van de vaarcommissie tref je voor in dit blad aan.

Het programmeren van de vaarkalender van KVU is een bijzonder fenomeen. We willen veel en verschillend varen en daarom laten we een grote tafel verdwijnen onder een berg zeekaarten, binnenlandse kaarten, stroomatlassen, getijtafels en notitievellen. Op de achtergrond snort een computer om aanvullende kaarten en foto's te googelen, vaarkalenders van kano- en roeibonden te raadplegen en om te weten wanneer het in juni springtij zal zijn. En langzaam maar zeker zie je dan de contouren van de vaarkalender voor 2010 ontstaan. Als u dit leest is, ijs en weder dienende, de eerste tocht van dit seizoen al weer gevaren onder leiding van Chris en Dick in de Biesbosch.

Klik hieronder op "Lees meer" voor de rest van het verhaal.

De vaarkalender is weer een mix geworden van zout en zoet, van oost en west, van beginners en gevorderden en van uit en thuis. De vaarkalender vormt bovendien een geheel met de wervings- en opleidingsactiviteiten.

Werving en instructie
Op 18 april doen we mee aan de Open Watersportdag van Uitgeest. Deze dag is de opening van het watersportseizoen en tevens bedoeld om onze omgeving kennis te laten maken met de veelheid van watersportactiviteiten op de zuidoever van het Uitgeestermeer. Uiteraard mogen wij daar met onze demonstraties niet ontbreken.

In april en mei organiseren we vervolgens drie instapavonden. Deze avonden zijn bedoeld als kennismaking met de kanosport en gericht op het werven van nieuwe leden.

Omdat we het belangrijk vinden dat (nieuwe) leden goed leren varen houden we in juni vier instructieavonden op het meer. Ook leden die al langer varen zijn welkom om aan hun techniek te werken.

We hebben gemerkt dat voor veel kajakkers hun eerste zeetocht toch wel spannend was. Je weet niet goed wat je te wachten staat. De omstandigheden zijn toch wel heel anders dan op het meer. We willen daarom ook een paar keer met beginnende zeekajakkers de zee op bij Bakkum of Wijk aan Zee. Gewoon om even een paar uur zout te proeven. En uiteraard om de lage steun en de X-redding te oefenen. Deze instructie(avonden?) staan niet in de kalender. We laten dit afhangen van de juiste vaaromstandigheden. Er komt een doorlopende inschrijflijst op het prikbord.

Vlakwatertochten
De eerste tocht van het seizoen is uiteraard de openingstocht van 18 april. Als het aan tochtleider Peter ligt zijn we op tijd terug voor de kajakdemonstraties bij de zuidoever. Om zelf lekker mee te doen of om te kijken hoe dat rollen ook weer ging.

Op 14 mei is Peter al weer aan de beurt, maar nu voor de nachttocht over het meer. De maan speelt een grotere rol dan je denkt bij het kanovaren. Vandaag is hij zo nieuw dat het lekker donker is.

Begin juni leidt Rob ons in een weekend van oost naar west over de Waal. Tentje mee en 's morgens gewekt worden door koeien die je scheerlijnen verorberen.

De instructieavonden worden op woensdagavond 30 juni afgesloten met een tocht door het Westzijderveld onder leiding van Jan. Uiteraard is deze tocht niet alleen voor de deelnemers aan de instructie maar voor iedereen die wil weten wat er in de polder groeit en bloeit.

De barbecue staat geplanned op zondag 4 juli. Overdag kun je varen om calorieën te verbranden zodat je die 's avonds weer aan kunt vullen.

Sail Amsterdam vindt plaats van 19 t/m 23 augustus. We onderzoeken nog of het mogelijk is om op de 19e tijdens de Sail In Parade op het Noordzeekanaal te varen. Op zaterdag 21 augustus gaan we in ieder geval deelnemen aan het Kano Saluut dat de Amsterdamse kanoverenigingen organiseren. In “Kanosport” 2010/1 tref je meer informatie aan.

Eind september organiseert Maarten een weekend in de Weerribben. Tegen de tijd dat je dit leest barst hij van de ideeën, maar toen ik dit schreef wilde hij nog niets loslaten.

Op 17 oktober gaan we Abcoude-Ouderkerk-Abcoude varen. Traagstromende rivieren en Hollands landschap bekijken. Als tochtleider hebben we Dick aangewezen.

Eind oktober neem ik je mee door de Amsterdamse grachten voor een thematocht. Vast onderdeel is in ieder geval appelgebak met slagroom.

Grootwatertochten
De eerste tocht op zee is bestemd voor ervaren zeevaarders met voldoende zeemijlen in de armen. Op 11 april, als het water nog lekker koud is, gaan we onder leiding van Wieger van Den Helder via Noorderhaaks naar Paal 9 weer naar Den Helder. Elders in dit blad staat de tochtplanning van Wieger.

Op Moederdag is Rob tochtleider voor een rondje Rottum vanaf Noordpolderzijl. Dankzij de gunstige maanstand kan dit inclusief reizen op één dag.

Op 27 juni gaat Wieger proberen een lang gekoesterde wens te vervullen. Hij gaat op de Waddenzee op zoek naar de Bollen. Je kunt daar bij zijn. Deze dagtocht is ook geschikt voor beginnende zeekajakkers.

Begin september organiseert René het traditionele Zeelandweekend. Volgens de voorlopige planning gaan we op zaterdag een rondje Goeree doen. Op zondag waarschijnlijk de Westerschelde op en zo mogelijk naar het verdronken land van Saeftinghe.

Brandingvaren
Als je de kalender al hebt bekeken zul je het brandingvaren hebben gemist. Brandingvaren valt niet te plannen. Als de omstandigheden geschikt zijn wordt er in de branding gevaren. Via de mailinglist van Anoushka wordt je door haar op de hoogte gehouden van de juiste omstandigheden. Bij haar kun je je ook aanmelden.

Informatie, aanmelden en deelnemen
Informatie over alle activiteiten vind je in het clubblad en op de website van de vereniging. Deze informatie kan uiteraard wijzigen door omstandigheden. De meest actuele informatie is te vinden op de website. Vaak wordt op de woensdagavond voorafgaande aan de tocht de tochtplanning besproken en afspraken gemaakt over het vervoer.

Aanmelden voor een activiteit kan via de website, telefonisch bij de tochtleider en via een inschrijflijst op het prikbord in de loods.

Aanmelden betekent niet dat je zonder meer mee kan. De tochtleider beoordeelt of de aanmelders in staat zijn om de tocht te varen. Dit is mede afhankelijk van de weersomstandigheden. Dat voor zeetochten hogere eisen gesteld worden dan voor de meeste vlakwatertochten spreekt voor zich.

Oproep
Uiteraard wordt al het bovenstaande niet alleen georganiseerd en uitgevoerd door alle genoemde personen. Het kenmerk van een vereniging is dat we dit met elkaar doen. Ik ga dus ook een beroep op jullie doen om naast het varen ook mee te werken. Mee te werken aan de Open Watersportdag, de instapavonden en de instructie-avonden. Jullie zijn dus alvast gewaarschuwd.

2011
Niet te stuiten zijn we ook alvast begonnen aan de vaarkalender van 2011. Sandra speelt met de gedachte om een week wildwatervaren in Oostenrijk te organiseren. Voor verschillende niveaus en voor niet-varende (familie)leden zijn er ook mogelijkheden om te wandelen. Is er animo en wat zou een goede periode zijn? Ben je geïnteresseerd, spreek haar aan en laat het weten.

De volledige kalender staat elders in dit blad en is ook gepubliceerd op de website van de vereniging. Op de website staan ook links naar de websites van andere organisaties. Tevens kun je doorklikken naar de kalenders van NKB en TKBN.

Heb je vragen, opmerkingen en suggesties of wil je meer, schroom niet en spreek me aan.

Gilbert