WEERRIBBEN & DE WIEDEN

klik op de foto voor meer foto's

Weerribben

Corona kanotocht

Door de corona maatregelen ligt ons anders zo actieve kanoverenigingsleven stil. Ik vaar nu meestal alleen, als het weer niet al te uitdagend is. Mijn kanomaatje Timo en ik hebben toevallig beiden dezelfde week vrij. En beiden willen we graag even een weekend peddelen. Timo komt met twee paalkampeerplekken in De Wieden op de proppen. Kunnen we daar niets omheen plannen?

Dat is niet al te ingewikkeld. Een check op de website van Natuurmonumenten levert geen verbod op dus waarom niet. We spreken af met twee auto’s te gaan en niets van elkaar te gebruiken, dus eigen eten en drinken. Anderhalve meter afstand houden is geen probleem.

Met waterkaarten, Google Earth en Kanoparadijs Nederland (boek) zet ik een route in elkaar. Door wat schouderklachten houden we de afstanden beperkt. De start is daarom in Kalenberg. De eerste dag ca. 20 kilometer en zo’n 25 kilometer voor de terugweg. Timo vindt het helemaal prima.

Donderdag 30 april laden we de kano’s op en komen rond 12 uur aan in Kalenberg. Volgens buienradar in de stromende regen, maar in de praktijk in de stralende zon. Kalenberg heeft een klein parkeerterrein direct aan het water. Onze kano’s op het grasveldje ingeladen en dan op weg.

Kalenberg

We varen de Kalenbergergracht op richting Ossenzijl en slaan linksaf de Vaart van Ienstra in. De natuur is prachtig net als het weer. Omdat het riet nog niet hoog staat, kun je ver zien. We spotten onder andere een aantal ooievaars. Meestal herkennen we de vogels niet en is het commentaar “als Henk of Dick erbij waren, die weten het wel” Misschien een idee voor de club om een cursus vogels herkennen te organiseren?

Kruipdoor sluipdoor komen we in de Heer van Diezenvaart. Die varen we af richting Nederland. Hier maken we uiteraard de standaard toeristische foto. Via de Roomsloot en de Valse Trog komen we op het Giethoornse Meer. Hier vaart wel een andere boot, voor de rest zien we niets en niemand. Via Jonen gaan we de Vaartsloot in. Deze blijkt afgesloten met een soort stuw hoewel het waterniveau aan beide zijden gelijk is. Met een druk op de knop gaat de stuw omlaag en het stoplicht op groen, doorvaren dus. Gefinancierd met Europees geld dus het zal wel goed zijn.

Vanuit de Vaartsloot komen we op de Beulaker Wijde dit is een behoorlijk meer. Door eilandjes is oriëntatie lastig. Timo had de wijze lessen van Rob in zijn oren geknoopt en dat is “vertrouw op de koers die je thuis hebt bepaald”. In dit geval was dat 120°. Dat bleek uiteraard ook goed te kloppen. We kwamen keurig bij de brug waarmee we de Beulaker Wijde konden verlaten. Wat een heerlijke tocht over dit meer en zoals de hele dag al, vrijwel niemand op het water. We nemen een korte pauze op de steiger van de jachthaven.

Paalkamperen

Daarna onder de brug door en rechtsaf de Bos Wijde op. Hier even zoeken naar de uitgang van het meer, maar eenmaal gevonden ging het vlot richting de paalkampeerplek van Natuurmonumenten. Tot onze verassing is er een echtpaar aanwezig die ook gaan overnachten. Het terreintje is echter zo groot dat dit prima kan. Nadat we de tenten hebben opgezet is het tijd om onder het genot van een biertje even lekker in het zonnetje te zitten. De waterpolitie komt vervolgens nog even kijken, maar waarschuwen alleen voor de teken in het hoge gras.

De beloofde regen blijft uit, maar dat zal de volgende dag ruimschoots goedgemaakt worden. De GPS geeft aan dat we vandaag ruim 21 kilometer hebben gevaren.

Vrijdag

’s Nachts regent het een beetje, maar ’s morgens is het weer heerlijk en ontbijten we in het zonnetje. Na alles opgeruimd en weer in de kano gepropt te hebben steken we rond half tien van wal. Vanaf onze kampeerplek varen we richting de Vossebelt, daarna naar de Veenematen en dan door naar de Dirkswijde. Allemaal prachtige meertjes. In de velden staan wel veel grote stapels met riet. Afgedekt met gekleurde zeilen. Misschien een mailtje waard naar Natuurmonumenten of dat niet een beetje meer in cammo kleuren kan? Ook bijzonder zijn de vele oude tractoren die langs de waterkant staan. Bedoeld om water uit de vaarten te pompen, staan ze daar weg te roesten.

Ondertussen is het begonnen met regenen, maar ook dat heeft z’n charme. Met onze droogpakken aan is het alleen een kwestie van de capuchon op en af zetten. Donkergrijze luchten pakken zich samen en we krijgen vandaag nog menig stortbui over ons heen.

Belt-Schutsloot

Via de Kleine Belterwijde (alle genoemde namen zijn overigens meertjes) gaat het naar het plaatjes Belt-Schutsloot. Via Belt-Schutsloot sloot varen we naar de Belter Wijde. Dit meer wordt in tweeën gedeeld door een weg. Via een brug komen we in het oostelijke deel van het meer en varen we noordwaarts naar de brug die dit meer weer verbindt met de Beulaker Wijde waar we gisteren ook op voeren.

Vlak voor de brug houden we een koffiepauze. De lucht trekt ondertussen helemaal dicht en ook de wind neemt toe. Een check op buitenradar levert code geel op, zware buien en mogelijk onweer. Omdat we beiden goed in onze boot zitten en wel vaker in behoorlijk wat wind hebben gevaren, besluiten we door te varen. We stappen weer onze kano in en gaan de Beulaker Wijde op. Dit keer volgen we de betonde vaargeul bijna tot het eind. Dan wat noordwaarts naar de vaart genaamd Vaart.

We gaan schuin tegen de wind in. We schatten dat die inmiddels is aangetrokken naar een kracht 6. Ook de regen komt met bakken uit de lucht. We ploegen moeizaam van ton naar ton. Wat een ander meer dan de dag ervoor! We checken regelmatig bij elkaar of het goed gaat. We zitten nog steeds lekker in onze boot en hebben lol om door wind en regen heen te ploegen.

Dwarsgracht

Aan de overkant aangekomen houden we rechts aan op zoek naar de Vaart. De wind hebben we nu pal in onze rug en op de golven surfen we soepel het vaartje in. We varen hier weer beschut, maar ook de wind gaat weer wat liggen. Als we door Dwarsgracht varen (dat is dan weer een dorpje) is inmiddels de ook zon gaan schijnen en hebben we prachtig weer. Ook hier hebben we het idee dat vrijwel alle prachtige huizen die langs het water staan, niet bewoond worden. Maar heel zelden zien we iemand achter de ramen of in de tuin.

Na Dwarsgracht gaan we linksaf de Brouwersgracht in (dat is dan wel weer water). Inmiddels is de lucht weer grijs geworden, de wind weer aangetrokken en de regen valt. Vlak voor einde van deze gracht kunnen we een stukje binnendoor naar de Thijssengracht. Vanaf hier gaan we weer tegen de wind in het Giethoornse Meer op. Doordat dit meer veel kleiner is, is er minder golfslag en varen we vlot verder richting noord.

Muggenbeet

Als we van het meer af zijn gaat de wind ook weer liggen en komt het zonnetje erbij. Via De Riete varen we door Muggenbeet. Ook hier weer mooie boerderijtjes langs het water. We varen door op wat inmiddels de Wetering heet. De lucht is nu weer stralend blauw en we krijgen het gewoon warm. Na het “plaatsje” Wetering slaan we linksaf een smal en dicht gegroeid slootje in. Dit is een gokje dat ik gemaakt heb in de route. Volgens Google Earth kun je via dit water naar een paar meertjes die weer verbinding hebben met Heer van Diezenvaart. Volgens de waterkaart niet.

Het eerste stuk is het wat manoeuvreren tussen de pollen door, maar dan wordt het water wat breder. Ook dit is weer een mooi stuk natuur. Vlak voordat we bij de meertjes komen lijkt het slootje dood te lopen. De toegang tot het meer is volledig dichtgegroeid. Met wat moeite weten we ons erdoor te wurmen en varen we op een prachtig meertje. Via veel slingerende waterweggetjes en met behulp van de GPS blijven we op de route en komen we uiteindelijk op de Heer van Diezenvaart. Als we achteromkijken staat op het bruggetje waar we zojuist onderdoor voeren “verboden toegang” vogelgebied. Vanaf de andere kant heeft dat er beslist niet gestaan, maar mocht je deze tocht zelf ook willen maken, dan zou ik voor dit stukje een alternatief bedenken. Via de Heer van Diezenvaart varen we terug naar de Kalenbergergracht en komen we bij de parkeerplaats aan.

We kunnen terugkijken op een geslaagde tocht in een prachtig stukje Nederland. Binnen dit gebied zijn nog veel meer tochten te bedenken. Ook als je alleen in de Weerribben of De Wieden zou varen. Ook groot water kan vermeden worden en Giethoorn kan toegevoegd worden.

Leermomenten

Waterkaarten van de ANWB zijn gericht op plezierscheepvaart en voor de kano soms minder geschikt. We zijn onderweg tal van kano rustplaatsen tegen gekomen die niet op deze kaarten staan. Terugkijkend hebben we op internet niet voldoende gezocht naar kanoroutes (en kaarten). Google Earth werkt prima bij het plannen van je tocht. Je kunt er eenvoudig routes in uitzetten en overzetten naar je GPS. De satellietfoto’s kunnen echter gedateerd zijn en je ziet niets over diepte van je vaarwater oid. Een GPS is erg handig in een gebied als de Weerribbe.

Kijkend naar uitrusting ontbraken eigenlijk toch de handschoenen. Tijdens de oversteek van de Beulaker Wijde in de storm en regen zijn onze handen afgekoeld en had een paar handschoenen wel lekker geweest. Als je deze tocht gaat varen met wat minder ervaring op groot water, is een handig om een alternatief te hebben voor deze oversteek.