Varen op Gein en Gaasperplas

De leden van KVU die wel eens met mij een rondje Gein hebben gevaren weten dat ik al zo’n 50 jaar in dat gebied ronddobber. Toen de toercommissie van de TKBN vorig jaar een rondje Gein-Gaasperplas plande wist ik dus wel wie er mee moest. Helaas was het die dag niet verantwoord om met de kajak op de auto naar Amsterdam Zuidoost af te reizen.

Maar op de langste zaterdag van 2020 ging het dan toch gebeuren. Samen met acht anderen mochten Ton en ik ons melden op een parkeerplaats bij de Gaasperplas bij Jaap Ruiter van de TKBN. Om 9:45 uur, voor een zeekajakker is dat uitslapen. En het zou een memorabele tocht worden.

Klik op de foto voor veel meer foto's

In tijden van corona met het anderhalvemeter-regime kwamen de meeste deelnemers ieder in een eigen auto aan. Alleen de twee stellen reisden gezamenlijk. En die hadden besloten om dat op het water voort te zetten. Van hun auto’s haalden ze een tweepersoons vlakwater-kajak respectievelijk een tweepersoons open kano. Dat is pas consequent gedrag – geen afstand houden als het niet hoeft.

Ik was getriggerd door de routebeschrijving in de aankondiging. Ik heb een kleine twintig jaar in Gaasperdam gewoond en meen de meeste watertjes daar in de buurt wel te kennen. Maar het was mij niet geheel helder hoe we van het Abcoudermeer in de siergrachten van Amsterdam Zuidoost zouden geraken.

Het eerste deel van het traject was bekend. Met de kajak op de wielen zo’n 250 meter van de parkeerplaats naar de kanosteiger naast het gemaal bij de Gaasp. In oostelijke richting en voor Driemond stuurboord uit het Gein op. Het was erg warm weer maar de weelderige begroeiing langs het Gein zorgde voor een aangename koelte. Helaas ontnam diezelfde begroeiing ons het zicht op het mooie Bijlmerlust halverwege Driemond en Abcoude aan de oostzijde van het water. Bijlmerlust is eind jaren zestig van de vorige eeuw steen voor steen verplaatst van de Westbijlmerpolder naar de oever van het Gein. Het buitenhuis stond de uitbreiding van Amsterdam in de Bijlmer in de weg.

Na het dorp Abcoude, waar we alle terrassen rechts lieten liggen, en de Derdebrug belandden we in een uithoek van het Abcoudermeer. Overtillen bracht ons aan de rand van het natuurgebied De Hoge Dijk, waarmee we tevens de provincie Utrecht weer verruilden voor Noord-Holland. Tijd voor koffie en een boterham.

De Hoge Dijk is een recreatiegebied tussen Abcoude en Amsterdam. Het is verbazingwekkend hoe men er in geslaagd is om dit gebied de uitstraling te geven van een natuurgebied. Het ligt immers ingeklemd tussen een van de drukste spoorwegen en snelwegen van het land. Bovendien is Schiphol nooit ver weg. Wij vervolgden onze weg door De Hoge Dijk om na enkele kilometers de rand van de bebouwing van de wijk Reigersbos te bereiken. Het tweede en laatste tilletje bracht ons in de siergrachten van Gaasperdam.

Slingerend tussen de bebouwing door voeren wij langzaam maar zeker in de richting van de Gaasperplas. Hoewel ik de tochtleider niet had verteld waar ik heb gewoond, wist hij deze plaatsen toch in de route op te nemen. Zo werd deze tocht bijna een kleine bedevaart. Na een korte koffiestop namen wij afscheid van de deelnemer wiens kajak bij de KV Gaasperplas ligt. Met 16 kilometers in de armen bereikten wij aan de overliggende zijde van de Gaasperplas de parkeerplaats.

Terugkijkend op deze dag ben ik tevreden. lekker gevaren in goed gezelschap. Mooi weer en een leuke route geplaatst in een historische context.

Gilbert.