Naar Simonszand, een tocht van Mary, Jos, René en Tiny

Vrijdag 31 juli, dat bleek de beste datum voor een tocht naar Simonszand. Lekker voor de uitslapers, want we hoefden pas om half 7 op te staan. Alles muisstil in de auto’s gezet om de andere kampeerders niet te storen en dan op naar Noordpolderzijl. In de haven lagen een paar zeiljachten, waarvan de bewoners zeer geïnteresseerd waren in onze plannen. In de geul  stonden nieuwe staken en meer richting zee lagen er ook tonnen met VN, dat was nieuw. Het was stralend weer. We hadden prachtig zicht, zodat we, waar het maar mogelijk was vanwege de waterstand, lekker konden afsteken. Behalve heel in de verte zagen we verder geen enkel schip. Het ging lekker snel, op het laatst 12 km p.u. We staken de zuid oost Lauwers over en zaten zo in de geul van Spruit. En daar lag ie dan Simonszand. Bedekt met honderden zeehonden. Altijd als je daar aankomt, geeft dat een feestelijk gevoel. Daar mag je dan uren blijven. Hoewel je zou kunnen denken: ‘daar is helemaal niets, dus wat is daar nou zo leuk aan?’

foto: Tiny

Het is moeilijk uit te leggen. Als je er een maal bent geweest, snap je het wel: Het Simonszand-gevoel. Wij deden er van alles: wandelen, zitten en kijken, liggen en dommelen, pannenkoeken bakken en eten, koffie met koek enzovoort. Maar helaas, die uren zijn altijd zomaar om. Op de terugtocht werd meer wind verwacht. Daar hadden we weinig last van want onze vaarleider ging achter een zandrug uit de wind varen. Onderweg konden we nog even een zandplaat aandoen voor een kleine pauze. Daarna gingen we via de groene boeien richting boei 22 en daar staken we af naar de geul van Noordpolderzijl. Dat was nog wel even buffelen, want het water stond nog niet zo hoog. Gewoon doorpeddelen en vogeltjes kijken, dan kom je er vanzelf. In de haven waren de scheepsbewoners weer zeer belangstellend naar onze ervaringen. Aan het eind van de haven hesen we de boten uit het water.

foto: Mary

Na het opbinden aten we ijs en friet en terug in de tent vielen we in een welverdiende slaap.
Tiny