De Waal, 4-6 september 2020

Met z’n elven reden we naar Gendt, ver stroomopwaarts langs de Waal. Mondkapjes op bij elkaar in de auto. Met Max en Bas, en ook met Timo en Johan dit keer. Uitbreiding! Omdat we eerder waren qua tijd dan andere jaren was het nog licht toen we de tenten neerzetten. De avond was warm en windstil, en hele bomen verdwenen in de oven, aangestoken door Rob. We hadden iets te veel kruidenbitter bij ons, maar het ging op. De ribeye van Timo was heerlijk.

De volgende dag werd wel gezwommen, maar niet uitbundig. Het weer was omgeslagen. Er stond een pittige wind uit het westen. Wat katterig door de kruidenbitter nog, en misschien ook van het 3 L pak rode wijn. De eerste plek om te rusten was een prachtige alternatieve tent met hele dikke fauteuils allemaal op afstand van elkaar, direct naast het strandje bij de brug van Nijmegen. We namen een rondje koffie met worteltaart. En daarna nog een rondje.

Het duurde allemaal wat lang. Misschien wel té lang. Want de wind was 4, soms misschien wel 5. Tegen. En de bedoeling was 55 km naar de overnachting. Stroom mee, maar door gebieden met flinke golfslag. We genoten. Van de draaiing bij de kribben en de golven van de duwboten die soms onverwacht piekten. Voor Max en Bas, toch wel wat gewend op het wad, een bijzondere ervaring. Timo vroeg zich af of je kon surfen achter die Veerhaven-duwschepen. Het werd een hele lange dag. Onder een brug werden we opgebracht door patrouillevaartuig 44 van de rijkspolitie te water. Waarom we links voeren. Bakboord aanhouden stroomafwaarts hebben wij altijd veiliger gevonden omdat wij heel dicht bij de kribben blijven en de scheepvaart stroomopwaarts goed kunnen zien aankomen. Maar dit keer viel het op dat de scheepvaart stroomopwaarts ook dicht bij de kribben kon varen. Blijkbaar was de waterstand hoog genoeg, en vermeden zij de sterke stroming in het midden. Wij werden naar de overkant gestuurd, en hij had gelijk. De afstand tot de scheepvaart werd er groter door.

Ondertussen werd het laat, en wij werden moe. Toen we eindelijk het ons bekende strandje gevonden hadden (en weer terug moesten naar de zuidoever) begon het te regenen en tijdens het opzetten van de tentjes werd het donker. Snel koken en in het donker opeten. Geen kampvuur dit keer maar meteen naar bed (echt!). Een pittige dag zullen we maar zeggen.

De volgende ochtend had Rob een mededeling: we vertrekken om 11 uur. Dat was echt genieten. Want het was zonnig. Weinig wind (nog). En Max had 12 eieren meegenomen, en bakte ze met spek. Heerlijk. Iedereen kon langskomen. Alle bagage kon in de struiken gehangen worden en gelucht.

De wind trok aan, zoals normaal als de zon hoger klimt. Maar dat was geen enkel probleem. Patrouillevaartuig 44 kwam voor de tweede keer langs, en ging ons links voorbij.

Volgende koffie in Zaltbommel, ook weer op de zuidoever. Heel gezellige terrassen met levende muziek. Bosse Bollen. Zon. En weer op pad, naar Vuren, tegenover slot Loevestein. En ja: er werd gesurfd achter de duwboot die stroomafwaarts ging. Stoere golven, ook aan stuurboordzijde.

Auto’s ophalen in Gendt. En terwijl we onze auto’s openden voer patrouilleboot 44 stroomopwaarts voorbij.

Peter

Voor alle foto's: klik op onderstaande foto